вторник, януари 25, 2011

Какво ще мотивира нашите учители да си вършат добре работата

В парите ли е проблема? Или е в Автономността, Усъвършенстването и Целта?

Попаднах на много интересно видео (виж линка по-долу) за факторите, които ни мотивират в работата ни. Ето какво пише в бележката под клипа: „Този динамичен и анимиран клип на RSA, адаптиран от лекцията на Дан Пинк пред RSA, разкрива скритата истина относно това какво ни мотивира у дома и на работното място. www.theRSA.org”. Самото видео представя изследване за това какво ни мотивира да работим изобщо.

Няколко дни, след като гледах клипа Министърът на образованието реши да съкрати Коледната ваканция за учениците. Това доведе до хиляди протестиращи деца по улиците в градовете. Но техните протести не бяха само за повече ваканционни дни. Те искаха да бъдат чути от учителите и министърът на образованието.

Този инцидент разкрива една по-дълбока криза в системата на образованието. Немотивирани и неподготвени учители, апатични ученици, скучни часове, нарастваща неграмотност... Проблемите са толкова много, че е трудно да се изредят. Повечето хора мислят, че ако учителите получават по-високо заплащане, ще бъдат стимулирани да се подготвят добре и да преподават по един по-креативен и атрактивен начин. Но тук ми се иска да покажа, че макар и важен, това не е най-важният проблем. Може би основният е, че е сгрешена цялостната философия на учебния процес. И може би тъкмо видеото на RSA дава отговор как можем да поправим тази грешка.

Първо, то показва, че макар и стратегията на награди и наказания да е работеща при изпълнението на прости, трудоемки задачи, при други изискващи концептуално и творческо мислене, това не винаги е вярно. Може някой да оспори това твърдение с тезата, че задачата на образованието е ‘проста и трудоемка’, но нека да ви напомня, че макар и да изглежда така, това не е първоначалната идея на образованието. Когато си имаме работа с хора, и особено с деца, задачата на образованието изисква много мислене и творчески подходи! Така че, макар и парите да са мотивиращо средство, те не са главното. С други думи, дори ако учителите ни получават 1500 лв. базисна заплата, това нема да промени значително ситуацията.

Второ, резултатите от изследването, направено от RSA показват, че когато говорим за умствен труд, има три фактора, водещи до по-качествен труд и лично удовлетворение: Автономността, Усъвършенстването и Целта.

В сферата на образованието Автономността би означавала даване на повече свобода на учителите да избират инструментите, методите и подходите на обучение от една страна, и от друга – даване възможност на учениците да участват в процеса на вземане на решения относно образователните програми, съдържанието на изучаваните предмети и т.н. Това би довело до по-високо АНГАЖИРАНЕ както на учителите, така и на учениците в процеса на обучение. Това предполага и едно ново отношение на учителите към учениците, а именно като към хора, а не като към ‘тухли в стената’, както пеят Пинк Флойд в една известна на всички ни песен.

Усъвършенстването е ‘желанието ни да ставаме по-добри в това, което вършим”. Представете си министърът на въпросното министерство да можеше да събере всички учители на едно място и да се опита да им обясни, че да си учител не е просто ‘работа’, а призвание; че учителите трябва да гледат на учителстването като на мисия, не като на изкарване на насъщния и че това е техния принос към обществото. Може би поне една малка част от тях тогава биха били мотивирани да израстнат в уменията си. И ако учителите биха могли да вдъхновят учениците си да работят по най-разнообразни проекти просто защото това ще им помогне да станат по-добри в съответната област (музика, математика, рисуване, история, езици...), тогава би имало повече ученици, за които ученето ще е приятно занимание.

И накрая, Целта е оня трансцедентен мотиватор, който ни кара да вървим в определена посока. Вероятно най-големият проблем на българската образователна система (и не само на нея) е, че ‘стремежът към печалба е откъснат от каквато и да е висша цел’ (цитат от видеото). Ако трябва да изберем цел, която да мотивира учителското съсловие, каква трябва да е тя? Да направим България по-добро за живеене място? Кое е онова нещо, което ще ги накара да станат сутринта и да бързат към училище? Възможността да влияят на бъдещите лидери на страната? Когато нашите учители започнат да работят с мисълта за някаква висша Цел, а не просто заради самото заплащане, те ще изпълнят задачата си, или по-добре казано, мисията си.

Всичко това може да изглежда като откритие за някого. Но тези истини можем да открием в Библията! В края на краищата, не означава ли автономията всъщност зачитане свободата и достойноството на всяко живо същество (включително на ученика!)? И не се ли мотивираме да се усъвършенстваме именно когато се трудим със съзнанието, че работим не само за ‘шефа’, но и пред очите на Бога, използвайки своите дарби, за да сътворим един малко по-добър и справедлив свят? И не е ли принасянето на слава на Исус Христос най-висшата цел, която ни кара да дишаме, съществуваме и творим на тази планета?