/проповед/
Преди няколко години в спешно отделение във Франциядокарали един 62 годишен французин със силни болки в корема. В корема му имало нещо тежко 5.5 кг. и издувало стомаха му надолу. Докторите го оперирали и отстранили тази маса, но човекът умрял няколко дни по-късно.
Удивителното в тази история е какво открили докторите в стомаха. Тази 5.5 килограмова маса не била раково образувание. Пациентът бил погълнал 350 монети, чиято равностойност била почти 1000 български лева! Според докторът той страдал от рядка болест, която кара хората да ядат пари.
Сигурно си казваш, това е лудост! За нищо на света не бих глътнал монети, и то 350! Радвам се, че си мислиш това. Затова казваме на децата си, когато са малки, „Не слагай монети в устата си, това е опасно!“
Но нека те попитам, гълташ ли до болка в живота си пари или вещи? Жертваш ли много време, за да си далеч от семейството и църквата си заради пари? Отказваш ли се от нужна почивка заради някоя работа? Или напротив, си в другата крайност и прекарваш живота си в лентяйство?
Днес искам да говоря за богатството и бедността и за това как да живеем така, че да не изпадаме в една от тези две крайности - материализъм и лентяйство, за да можем да се наслаждаваме на живота, който имаме в Исус.
Като църква ние сме посветени да проповядваме пълното благовестие и цялото Слово. Затова и проповядваме за парите. Те са важна тема в Библията. 16 от 38 притчи на Исус се отнасят за парите. За тях се говори повече в НЗ, отколкото за рая и ада заедно, и пет пъти повече, отколкото за молитвата. Има над 2000 стиха, посветени на парите и притежанията.
Днес искам да говорим за това какво казва Библията за богатството и бедността. В България хората вярват на много митове относно богатството и бедността. В литературата ни често бедните са добрите, а богатите са лошите - спомнете си Андрешко, Братчетата на Гаврош, Песен за човека... В историята ни има и многопрестъпления срещу хора само защото са били заможни.
След навлизането на съветските войски в България, по заповед на Георги Димитров от Москва и на местното ръководство на българската компартия без съд и присъда са избити над 30 000 души - полицаи, кметове, учители, чиновници, индустриалци, едри и дребни собственици, магистрати, лекари, офицери, пастори, свещеници, журналисти, учени.
Те и още хиляди други са убити и въдворени само защото са били влиятелни и заможни хора. За комунистическата идеология цялото зло на земята произхожда от класата на богатите. Всички богати са лоши, всички бедни са добри.
Какво казва Библията по въпроса за богатите и бедните?
Библията разграничава четири групи хора по отношение на тяхното материално състояние. Това е защото Библията се интересува много повече от това как си получил и как използваш богатството си, а не колко голямо богатство имаш. Библията се интересува повече от твоето сърце, отколкото от твоите средства. От твоята праведност, отколкото от твоите притежания.
Кои са тези четири категории хора? Праведни богати; неправедни богати; праведни бедни и неправедни бедни.
Йов и Авраам бяха праведни и богати хора. Лидия беше праведна и заможна жена. В Библията се споменават и хора, които са неправедни и богати, например фараонът в Изход. В Притчи се говори за хора, които са ограбвали бедните, като са им заемали с голяма лихва или са отнемали нивите им.
Освен двете категории богати хора, има и две категории бедни хора. Исус беше праведен и беден. Мария и Йосиф нямаха пари да жертват повече от два гълъба в храма, бяха бедно семейство. Вдовицата, която жертва само две лепти, беше праведна и бедна.
Има и неправедни бедни. Те не искат да работят. В Притчи се говори много за лентяя, който няма нищо, защото не работи. И днес има хора, които са бедни, защото са неправедни и вършат глупости и грехове. Ипотекирали са имота си и са го загубили. Вземат кредити, които не могат да погасяват. Ходят в казина, занимават се с проституция, кражби, изнудване, телефонни измами.
Така че, има и бедни неправедни хора. Ако преди 100 години повече младежи в България бяха чели Библията, щяха да знаят това и да бъдат имунизирани срещу отровата на комунизма.
Видяхме, че има две категории богати и две категории бедни. В Еклисиаст 5:8-20 можем да открием всички тези четири групи хора. Проповедникът започва с праведните бедни и неправедните богати:
Еклисиаст 5:8-9. „Ако видиш, че сиромахът е онеправдаван и че правосъдието и правдата се изопачават, не се чуди на това; защото над високопоставения стои по-високопоставен и над тях - още по-високопоставен. 9 При това ползата от земята е за всички и самият цар извлича полза от нивите.“
Тук виждаме гняв срещу статуквото, срещу политиците, които са корумпирани.
Мисля, че в небесното царство няма да има данъци. Но докато сме граждани на земното царство, ще трябва да плащаме данъци. И за съжаление, винаги ще има политици, които обичат бюрокрацията, защото тя пълни кацата с меда, в която бъркат те и всички техниприятели по веригата. И докато се премине през всичките етажи на властта и се стигне до най-ниските места на хранителната верига, са останали само огризки.
Соломон е цар, така че той разбира как работи тази схема от върха на пирамидата надолу. И той казва, че всички са „угнетявани“ и това включва както бедни, така и по-богати хора. Взема се от богатите, но то така и не стига до бедните. Затова хората понякога излизат да протестират, но рядко управляващите ги чуват.
Затова Соломон казва „да не се почудиш...“ когато виждаш такива корупционни практики. Какво друго очакваш, когато неправедни хора управляват неправеден народ?!
Истината е, че под слънцето няма съвършено управление, защото всяко управление има един и същ проблем – то се извършва от хора, а хората са грешни. Докато грешни хора управляват една система, колкото и добра да е тази система, тя няма да е ефективна. Ние се нуждаем от цар, който не взема, а дава, цар на когото да вярваме. Имаме нужда от цар, който е добър към всички, не само за тези, които са гласували за него.
Нуждаем се от царство, в което ресурсите се стопанисват за всеобщо благо. И всъщност зад този гняв на хората, зад този копнеж по едно друго управление стои желание за Исус Христос. Хората ще намерят удовлетворение само в Него.
И едва когато вече няма данъчно облагане, когато няма лихви и всичко принадлежи на този добър милостив Цар, ние ще получим удовлетворение. Дотогава ще е болезнено. Не се изненадвайте.
Тук Кохелет прави преход към парите. Соломон говори за неправедните богати в 5:10-11.
Еклисиаст 5:10,11: „Който обича среброто, на сребро не ще се насити, нито на богатство онзи, който обича печалбата. И това е суета. Когато се умножават благата, умножават се и онези, които ги ядат; и каква полза има за притежателите им, освен да ги гледат с очите си?“
Нека си кажем честно: ти имаш нужда от пари, за да съществуваш и Библията не е против парите. Господ смята, че е добра идея да храниш децата си, да им дадеш образование, да им осигуриш топла стая и удобно легло, в което да спят. Печеленето и притежаването на пари не е грях само по себе си.
Парите са като чук, те са неутрални. Можеш да използваш чука, за да работиш – например в строителството и да си изкарваш прехраната. Можеш да използваш чука и за да удариш някого по главата. Не чукът е проблемът, проблемът е сърцето на този, който държи чука.
Същото е и с парите. Ти можеш да се покланяш на Бога с парите си, като даряваш десятък, като се грижиш за семейството си, помагаш на хората в нужда. Или можеш да се покланяш на парите си. Исус каза, че не можеш да се покланяш на Бог и на парите едновременно.
Ето защо Библията никога не говори негативно за парите, но винаги говори негативно за „любовта към парите.“ Да обичаш парите означава сърцето и надеждата ти да са в парите. Твоята идентичност, радост и сигурност да са в банковата ти сметка. С други думи, парите са станали твой бог, без значение кой казваш, че е твоят Бог. Парите или Исус е твоят Бог? Кой ти дава твоята сигурност?
Eдин мъж в пустинята умирал от жажда и видял на следващата пясъчна дюня щанд за лимонада. Затичал се към него, но когато пристигнал, лимонадата изчезнала и се появила на следващата пясъчна дюня. Той се затичал към нея и посегнал за лимонадата, но тя отново изчезнала и се появила на следващата дюня. Той продължил да я преследва от дюня на дюня, докато накрая умрял от жажда. Той преследвал мираж.
Много хора живеят, следвайки мираж на хоризонта. Копнеят да си купят апартамент, кола, да отидат на ваканция, да станат богати, да се оженят за някого.
И те си казват, ще отида на запад, ще направя много пари, ще се върна тук и ще си купя всички тези неща. Единственият проблем е, че дори и да получиш тези неща, разбираш че те са били мираж в пустинята.
Соломон е бил най-богатият човек на земята с най-охолен начин на живот в историята. Марк Зукърбърг и Бил Гейтс ряпа да ядат. И той казва, че не е щастлив. Някои от най-богатите и известни хора са най-нещастните хора. Парите не могат да спечелят щастие.
През 19 в. един турист посетил равина Хофетц Каим. Той бил изненадан да види, че домът на равина представлявал една стая, пълна с книги, плюс маса и пейка. Попитал, „Рави, къде ти са мебелите?“ „А твоите?“, попитал равина. „Моите? Аз само минавам оттука.“ „Аз също“, отговорил равина.
Парите и притежанията не ни правят щастливи. Те са земни съкровища, а земните съкровища изгниват, ръждясват, биват пояждани от скакалци.
Ако спечелиш от тотото (не че те съветвам да играеш тото!), може да си помислиш, че вече ще си щастлив. Тогава обаче изведнъж установяваш, че светът е пълен с обирджии, дегизирани като подкупни чиновници, мързелив персонал и новопоявили се роднини, които искат да спонсорираш техния мираж. И скоро пак стигаш там, откъдето си тръгнал.
В ст. 12 Соломон показва контраста между праведните бедни и неправедните богати. Праведните бедни работят цял ден, идват си у дома, ядат каквото намерят в хладилника и след това си лягат. И спят добре, защото съвестта им е чиста. Те не са излъгали никого през деня, не са си надписали повече от изработените часове и не са описали повече от направедните разходи. Хората с чиста съвест могат да спят спокойно.
Преди Библията да ни насърчи, тя понякога трябва да ни обезсърчи. Преди да ни даде надежда – да ни даде реалността. Преди Бог да ни даде виждане за живота, той трябва да премахне илюзиите, които имаме. Точно това прави тук, в ст. 13-15:
Еклисиаст 5:13-15: „Тежко зло видях под слънцето: богатство, пазено от притежателя му за негова вреда; 14 и това богатство се изгубва чрез злопочестина и не остава нищо в ръката на сина, когото е родил. 15 Гол излиза човек из утробата на майка си, гол и ще си отиде, както е дошъл, без да вземе нещо от труда си, което може да отнесе в ръката си.“
Много хора в България притежават апартаменти , в които никой не живее, строят вили, които никога няма да използват, купуват коли, които не карат, мебели и кухненски прибори, които никой не използва и телевизори, които никой не гледа.
И Соломон казва, че човек идва на този свят гол и с празна банкова сметка. В края на краищата, пътуването на живота свършва там, където е започнало. Човек напуска тази планета гол и без банкова сметка. Не можеш да я вземеш със себе си и ако трупаш съкровища на земята, няма безопасно място, където да вложиш активите си. Пазарът с недвижими имоти се сгромолясва, инвестициите се оказват неразумни, финансовите пирамиди рухват. Колкото по-дълго пазиш спестяванията си, толкова по-лесно става за тези, за които си гласувал да ги стопят както пролетното слънце последния сняг.
Какво да правим в такъв случай? Давай първите си плодове на Бога, което е винаги една добра вечна инвестиция, плащай си сметките, използвай парите си разумно, не вземай кредити, които ще изплащат децата ти, бъди щедър към другите.
Еклисиаст 5:16,17: „И това е тежко зло, че както човек е дошъл, така и ще си отиде; и каква полза за него, че се е трудил на вятъра? 17 През всичките си дни е ял в тъмнина и е имал много скръб, болести и ядове.“
Ние копнеем за промяна, но нито неправедните бедни, нито неправедните богати могат да ни помогнат. Колко пъти си гласувал за партия, която е печелила на избори и те е предавала? Ентусиазмът от началото на 90-те отдавна го няма.
Неправедните бедни не могат да променят света, защото са лентяи, които чакат държавата да оправи техните проблеми, да им сготви вечеря и да им плати сметките. Техният принос към света клони към нула по скалата за ценности на Рихтер.
Неправедните богати също не допринасят нищо, за да стане светът по-добро място. Те вземат без да връщат, изполват хората, вместо да им служат и прекарват дните си като пиявица, която изсмуква кръвта на всеки, до когото може да се докопа. Ето защо Бог не одобрява всеки беден и всеки богат човек.
Така чрез Соломон Бог показва на всеки от нас какъв мираж преследваме. Той го прави поради любовта си към нас и за да ни предпази от глупави решения, които да доведат до страдание. Понякога Бог трябва да отнеме нашето виждане, за да ни даде Своето виждане. И след като го е направил, Той ни насочва към благочестив живот, който е възможен както за богатите, така и за бедните чрез Божията благодат.
Еклисиаст 5:18-20: „Ето какво видях аз за добро и прилично: Да яде някой и да пие, и да се наслаждава на благата от целия си труд, с който се труди под слънцето, през всичките дни на живота си, които му е дал Бог; защото това е неговият дял. 19 И на който човек е дал Бог богатство и имот и му е дал и власт да им се наслаждава, и да взема дела си, и да се весели в труда си - това е дар от Бога. 20 Рядко ще размишлява той върху дните на живота си, понеже Бог е дал да бъде зает с веселието на сърцето си.“
И така, какъв е отговорът на живота тук под слънцето? Живей праведен живот с Този, който е над слънцето. Живей праведно с Бога, по благодат.
Като грешници, всеки от нас има дълг към Бога, който не може да изплати, освен в ада. Но слава на Бога, Исус дойде от своята слава и богатство в смирение и бедност, за да плати нашия дълг към Бога. Исус опрости нашия дълг към Бога, като умря вместо нас за нашите грехове. И като възкръсна от смъртта и се върна в небето, Исус подготвя място за нас в Своето царство като наш Цар.
На онова място ще има хора, които са били богати или бедни в този живот. Докато стигнем в онова място, ние трябва да живеем чрез силата на Святия Дух нов живот на праведност, без значение дали сме богати или бедни.
Как изглежда живота на праведния човек? Соломон предлага следния списък за живот, посветен на Божията слава: яж, пий, наслаждавай се на труда си, приеми живота си такъв, какъвто е, печели и се грижи за семейството си, наслаждавай се на здравето си, наслаждавай се на живота, не гледай към отминали тревоги.
Първите ни родители си навлякоха много беди, когато ядоха без Бога. Той иска да ядем с Него, да пием с Него, да бъдем в присъствието му докато работим и да приемаме живота си такъв, какъвто е. И оттук насетне, да се трудим, да печелим, да се радваме на живота и да не гледаме на отминали неща.
Един богат индустриалец срещнал беден рибар. Богатият човек доста се натъжил, като видял този рибар облегнат на стола, качил високо краката си, до лодката си в този неделен следобед. „Защо не си за риба в морето?“, попитал богаташът. „Защото улових достатъчно риба за деня“, отговорил рибарят. „Защо не наловиш повече риба?“, попитал богатият. „Какво ще правя с нея?“ „Можеш да спечелиш повече пари“, отговорил богатият човек, който ставал все по-нетърпелив, „и да купиш по-голяма лодка, за да влизаш в по-дълбокото и да улавяш повече риба.
Можеш да купиш найлонови мрежи, да улавяш още повече риба и да правиш повече пари. След това можеш да си купиш повече лодки и да наемеш работници. Скоро ще имаш цяла флотилия от лодки и ще си богат като мен!“ „И тогава какво ще правя?“ „Можеш да седнеш и да се наслаждаваш на живота“, отговорил индустриалеца. „И какво мислиш правя сега?“, отговорил рибарят, докато гледал към морето.
Нека да се помолим.
_____________________
БПЦ "Нов живот" Варна
11.03.2018 г.