/проповед/
Днес започваме
нова поредица проповеди върху книгата Еремия. Пророк Еремия беше призован в
трудно време да говори на нация, която не искаше да слуша.
Еремия (или както е на иврит, Erminiahu) оплакваше нечестието на
своя народ и надвисналото осъждение за неговите грехове. Затова е наречен „плачещият
пророк“. Той проповядваше истината и едновременно с това плачеше за людете.
Еремия
9:1-2 „О, да би била главата ми воден извор, а очите ми – поток от сълзи, щях
да плача ден и нощ за убитите на дъщерята на моя народ!“
Някой е
казал, „нямаш право да проповядваш за ада докато не си ридал заради него.“
Такъв беше Еремия.
Той плачеше
за греховете на своя народ. По думите на пастор Скип Хайциг, той ръководеше погребението
на нацията си. Той знаеше, че то приближава. Еремия сочи към Исус с това. Исус попита
учениците си в Кесария, кой казват, че съм Аз? Един от отговорите е, „Еремия
или някой от пророците.“ Защо? Защото начинът на служение на Исус им напомняше
на Еремия. Твърд и директен към фарисеите, но нежен към бедните, страдащите и
онеправданите.
Нека
прочетем
Еремия
1:1-2: Думите на Хелкиевия син Еремия, един от свещениците, които бяха в Анатот
във Вениаминовата земя, към когото идваше Господнето слово в дните на Юдовия
цар Йосия, Амоновия син, в тринадесетата година от царуването му, в дните на
Юдовия цар Йоаким, син на Йосия, до края на тринадесетата година на Юдовия цар
Седекия, син на Йосия, до отвеждането на Ерусалим в плен в петия месец.“
Тук
научаваме, че Хелкия е баща на Еремия. Той е от Анатот, град на левити на 5 км
на север от Ерусалим. Еремия се ражда по времето на цар Манасия – най-нечестивия
цар на Юда. След като той умира, на престола се възкачва синът му Амон, който не
е много различен от баща си. На негово място цар става синът му Йосия.
Йосия
става цар на 8 годишна възраст. Ще кажете, как може едно 8-годишно дете да
управлява? Е, той е имал вярващи съветници. Един от съветниците му е първосвещеник
Хелкия (дали това е бащата на Еремия?). Той намира препис на закона и го носи
на царя. Когато го прочитат, те разбират колко далеч с а се отдалечили от Божия
идеал. Това води до духовно съживление при Йосия. Той събаря високите места,
забранява поклонението на фалшиви богове.
И
Еремия започва служението си в 13-та година на цар Йосия, който е вече на 21 г.
Еремия е на 20-25 г.
Бог се нуждае
от посветени млади хора и днес. Една зряла християнка посетила една
тийнейджърка, която като дете идвала на църква, но после спряла. Попитала я дали
вярва и дали е готова да се посвети да живее като последовател на Христос.
Момичето казало, „Още съм млада, но като остарея ще помисля по въпроса.
Жената
си тръгнала натъжена и по пътя минала край магазин за цветя. Влязла, купила
рози. Вкъщи ги оставила за няколко дни в една кутия и след това ги пратила с
колет на момичето. То се зарадвало на пратката, но когато отворило кутията,
помислило че някой си прави майтап с него.
След
това жената ѝ позвънила и момичето ѝ казало за цветята. Жената казала, „Аз ти
ги изпратих. Когато реши да не дадеш на Христос младостта си, всъщност ти реши
да му дадеш по-късно един сбръчкан и увяхнал живот като тези рози.“ Момичето
казала, „Сега разбирам… отсега нататък няма да е така. Давам живота си на
Христос и ще живея за Него!“
Еремия започва
служение на 20-25 г. и служи до 60-65 си година, когато през 586 г.пр.Хр.
Ерусалим е завладян от Вавилон. Той служи по времето на 5 царе, но тук са
споменати само трима. Другите двама са царували по около 3 месеца. Първият е депортиран
от египтяните, вторият от вавилонците. Последният, цар Седекия, е назначен за
васален цар от Вавиклонците, но се вдига на бунт.
През
586 г. Навуходоносор идва и разорява Ерусалим, убива синовете на Седекия пред
очите му и го ослепява, за да може последния му спомен да е смъртта на синовете
му. Тогава Бог говори на Еремия:
Еремия
1:4-5 „И Господнето слово дойде към мене: Преди да ти дам образ в утробата,
познах те и преди да излезеш от утробата, осветих те. Поставих те за пророк на
народите.“
Бог освещава
Еремия да служи още преди да се е родил. Слава на Бога, майката на Еремия не е направила
аборт и го е родила. Днес много жени казват, „Ще правя каквото си искам, това е
моето тяло.“ Не, не е. Вътре в теб има друга личност, с различно от твоето ДНК,
а може би и с различен пол.
Майката
на Еремия е имала библейско гледище към живота и е вярвала, че човекът е венец
на Божието творение.
Eдин
преподавател по етика представил пред своите ученици следния казус: Един мъж
има сифилис, а жена му е болна от туберкулоза. Те имат четири деца: едно е
умряло, другите три са постоянно болни. Майката е бременна. Какво ще
препоръчате?“ След разгорещена дискусия, повечето от учениците гласували
майката да направи аборт. „Така“, казал учителят, току-що убихте Бетовен.“
Бог
каза на Еремия, „Преди да ти дам образ в утробата, познах те.“
Без
значение какво казват хората, Библията е категорична, че човешкият живот започва
още със зачатието.
„Преди
да ти дам образ в утробата, познах те и преди да излезеш от утробата, осветих
те (или още „отделих те); Поставих те за пророк на народите.“
Още преди
да се родиш имах план за твоя живот. Някога мислил ли си за плана, който Бог
има за твоя живот? Надявам се, че си мислил.
Ти си правиш
планове и може би си казваш, знам какво ще стане утре, всичко съм планирал. Ако
е така, знай че Бог има последната дума. Ако си написал сценария, Той е
редакторът! Макар и Неговият план да включва възходи и падения, той е вълнуващ.
Отпусни се и се радвай на гледката.
Виж, ти
вече знаеш крайната точка, отиваш на небето. И всичко между днес и тогава е
нищо в сравнение с крайната дестинация!
Божият
план за Еремия беше той да стане „пророк на народите“. Неговият отговор?
Еремия
1:6 „Тогава казах: О, Господи Еова! Ето, аз не знам да говоря, защото съм
дете.“
Е, той
е вече на 20+ години. Но Еремия има предвид, че му липсва опит за тази работа.
Забелязали
ли сте, че когато Бог призовава някого в Библията, човекът се стъписва, защото
не смята, че е подготвен за задачата. И въпреки това Бог използва точно такива
хора!
Когато
Бог призова Мойсей да изведе народа от робство, той изтъкна всяко извинение, за
което се сети, че не може да отиде при фараона. „Фараонът няма да ме изслуша,
хората няма да ме чуят, не мога да говоря, аз заеквам. Изпрати Аарон!“
Соломон
каза, „Аз съм малко момче, не зная как да управлявам“ (3 Царе 3:7), когато
стана цар.
Апостол
Павел каза, „Аз съм най-нищожният от апостолите… но с Божията благодат съм,
каквото съм.“
И тук
Еремия каза, О, Господи, аз не знам да говоря, защото съм дете.
Принципът
е този: “Бог избра
глупавите неща на свeтa, за да посрами мъдрите… избра немощните неща на света,
за да посрами силните.“ (1 Коринтяни 1:27)
Ако
мислиш, че си силен, умен и надарен, не се учудвай, ако Бог те подминава. Само
когато разбереш, че се нуждаеш от Неговата сила, тогава Бог си казва, „Добре,
значи ставаш.“ Не е важно дали можеш, а дали си на разположение.
Кажи на
Господа, „Тук съм, изпрати мен“ и Той ще се погрижи да те подготви.
Еремия
1:7 „А Господ ми рече: Не казвай: Дете съм. Защото при всички, при които ще те
пратя, ще идеш и всичко, което ти заповядвам, ще кажеш.“
1 Тимотей
4:12 „Никой да не презира твоята младост; но ти бъди на вярващите пример в
слово, в поведение, в любов, във вяра, в чистота.“
Mладите хора
имат голям потенциал. Тук един цар и един пророк на 20+ години започнаха едно младежко
движение. Учениците на Исус също бяха на подобна възраст – според някои те са били от 13
до 30 годишни!
Студентите
от БХСС са също на около 20 г. Хиляди невярващи студенти са чули благата вест
чрез тях.
Бог
каза на Еремия, „Аз те призовавам, Aз
ще вложа думите си в устата ти. При всички, при които ще те пратя, ще идеш и
всичко, което ти заповядвам, ще кажеш.“ И после добави,
Еремия
1:8 „Да не се боиш от тях, защото Аз съм с тебе, за да те избавям.“
В
оригиналния текст „да не се боиш от тях“ е всъщност „не се бой от лицата им“ (alьtira mipenehem).
Лицата
на хората могат да са плашещи. Можеш да предположиш нещо за човека по изгледа
на лицето му, но може да сбъркаш. Казват, че има два типа лица – такива, които
ти казват „да“ и такива, които ти казват „не“. Говорим за език на тялото.
Но понякога
лицето и външното излъчване могат да ни излъжат. Иначе чудесни хора могат да
изглеждат недостъпни, а по-лукави хора могат да изглеждат приветливи.
Затова
Бог казва на Еремия, не гледай как изглеждат, а се съсредоточи върху това какво
Аз имам да им кажа.
Еремия
1:9-10 „Тогава Господ простря ръката
Си и я допря до устата ми; и Господ ми рече: Ето, сложих думите Си в устата ти.
Виж, днес те поставих над народите и над царствата, за да изкореняваш и да
съсипваш, да погубваш и да събаряш, да градиш и да садиш.“
Когато
Бог призова Исая, той каза, „Горко ми! Загинах! Понеже съм човек с нечисти
устни и живея сред народ с нечисти устни, понеже очите ми видяха Царя, Господа
на силите.“ (Исая 6:5)
Тогава
един от серафимите взе въглен от олтара и го допря до устните на пророка, за да
го очисти. Там беше очистване, а тук, при Еремия, имаме изпращане.
Сякаш
като докосна устата му с ръка, Бог му каза, „Не ти си важен, Еремия, а Аз. Аз
ще ти дам сила да предадеш Моето послание.“
Когато
ти повярва, ти започна да се храниш със Словото. И Бог започна да слага думи в
ума ти и в устата ти. Заповяда ти да споделяш вестта за спасение с другите.
Псалмопевецът казва, „Възвестявайте между народите славата Му, между всички
племена – чудесните Му дела.“ (Псалм 96:3)
Правиш
ли го? Говориш ли за Бога на хората?
Бог
каза на Еремия, „сложих думите Си в устата ти.“ И той щеше да изговори тези
думи на людете. И после му казва:
Еремия
1:10 „Виж, днес те поставих над народите и над царствата за да изкореняваш и да
съсипваш, да погубваш и да събаряш, да градиш и да садиш.“
Той трябваше
да направи това, преди да започне да гради и сади. Първо е необходима лустрация,
после градация.
Понякога
една система е станала толкова корумпирана, че единственото което можеш да
направиш е да започнеш отначало. Трябва да изкорениш старото мислене, старите
парадигми, старите отношения, защото те са мъртви и изгнили.
Еремия
1:11-14 „И Господнето слово дойде към мене: Какво виждаш, Еремия? И казах:
Виждам клон от бадемово дърво. Тогава Господ ми рече: Право си видял; защото Аз
бързам да изпълня словото Си. И втори път дойде Господнето слово към мене:
какво виждаш ти? И рекох: Виждам врящ котел и лицето му е откъм север. Тогава
Господ ми рече: От север ще избухне зло върху всички жители на тази земя… (ст.
16) загдето Ме оставиха и кадиха на чужди богове, и се покланяха на делата на
своите ръце.“
В
Еремия срещаме 21 метафори за осъждение. Тук той вижда бадемово дърво. Коренът
за думата „бадем“ на иврит е „сакед“ и буквално означава „събуждам“. Бадемовото дърво било наричано в Израел „събуждащо
дърво“, защото било първото, което се разпъпва през зимата.
И Бог
казва, „Право си видял (бадема), защото Аз бързам да изпълня словото Си.“ Бог
искаше да разбуди Израел за осъждение. Това беше нещо като аларма за събуждане.
Никой не харесва алармата за събуждане, но се налага да я използваме.
Второто
видение е врящ котел, обърнат откъм север, от Вавилон. Бог щеше да изпрати вавилонските
орди и през 586 г.пр.Хр. те щяха да завладеят Ерусалим. И причината за това
осъждение беше тяхното идолопоклонство (ст. 16)
След
което в ст. 17 Бог казва на Еремия да се приготви, да им говори и да не се
плаши (отново от лицата им).
Мога да
си представя лицата на хората, докато им е говорил Божието слово. Едва ли са
кимали разбиращо, по-скоро са се мръщели. Бог казва, „Да не се уплашиш от тях…“
Еремия
1:18 „Защото, ето, Аз те поставих днес като укрепен град, железен стълб, като
медни стени против цялата земя – против царете на Юда, против първенците му,
против свещениците му, и против народа на тази земя. Те ще воюват против тебе,
но няма да ти надвият, защото Аз съм с тебе, за да те избавям – казва Господ.“
Когато
Бог те призовава да направиш нещо, Той ще те води и ще ти даде средствата да го
направиш. Затова, вместо да казваш, „Не искам да върша това служение“, кажи:
„Господи, ако ще върша това, тогава ще видя какви средства имам за това. Ще
видя какви дарби, таланти и ресурси си ми дал и ще ги посветя на Тебе.
Мойсей
посвети своята овчарска гега на Бог. Бог я превърна в жезъл и я използва, за да
извърши велики дела. Исус Навиев посвети на Бога своето копие и Бог го
използва, за да предаде в ръката на израелтяните град Гай. Давид посвети на
Бога прашката си и уби с нея един великан. Едно момче имаше 5 хляба и 2 риби,
даде ги на Исус и Той нахрани с тях 5000. Ти какво можеш да посветиш на
Господа?
Проповедник
говорил за това колко е важно да участваме в мисии. Въпреки мотивиращата
проповед, хората изглеждали много равнодушни. Накрая призовал за дарения, но
нямал големи очаквания. На последния ред седяло едно момиченце, чието сърце
било трогнато от посланието. Тя била инвалид. И Господ ѝ казал, „Маги, можеш да
дадеш патериците си.“
Тя
казала, „Не мога да ходя без тях.“ Гласът отново ѝ казал, „Патериците ти могат
да се продадат и други момчета и момичета да чуят за Мен.“ По бузите ѝ тръгнали
ручейчета сълзи, но когато разпоредителят стигнал до реда ѝ, тя поставила
патериците си на дискоса с дарения.
Хората забелязали
това и започнали да шушукат. Когато разпоредителят се върнал до амвона, един богат
човек купил патериците за 100 лв и ги върнал на момичето. Призовали пак да мине
дискосът и този път той се напълнил с банкноти догоре. Защо? Защото едно
момиченце се покорило на Бога и Му посветила всичко, което имала.
Какво
можеш да Му посветиш? Тиган, метла, чук, химикал… глас, усмивка, насърчение?
Посвети ги на Бог.
Господ каза на Еремия, че още преди да
му e
дал образ в
утробата, го e познал. И
го призова да говори на народа си за предстоящото бедствие, за да ги обръща към
Него. С това Бог казва на всеки от нас: „Аз съм те познал още преди да се родиш
и си ти дал призив. Влагам думите си в устата ти. Не се бой, но използвай
всичко, което съм ти дал като таланти, дарби и ресурси.“
Нека
Бог говори на всеки християнин, който е тук или слуша тази проповед онлайн и го
използва за Своя слава! А ако тук има някой, който още не е приел Исус за свой
Господ и Спасител, нека плачът на Еремия му напомни за плача на Исус за
изгубения Ерусалим и дойде до спасително покаяние!
Нека се
помолим!
______________________
03.11.2024 г.
БПЦ "Нов живот" Варна