петък, март 12, 2021

Божието прибежище от омразата и гнева (Притчи 10:29)

 /проповед/

Някои хора си мислят, че нямат нужда да четат Библията, защото са вече много мъдри. Други са природни интелигентни и съобразителни, но това също не е мъдрост.

Една жена приготвяла бухти и двамата ѝ малки сина се скарали кой да вземе първата. Баща им, който бил вярващ, ги чул и решил да им предаде урок по морал. Казал им, „Ако Исус беше тук, той щеше да каже, нека брат ми да изяде първата бухта. Аз мога да чакам.“ По-голямото момче се обърнало към братчето си и казало, „Ти ще играеш Исус“.

Съобразителността е важна, но още по-важно е като християни да се стремим към Божията мъдрост. Затова продължаваме с поредицата „Мъдрост за всеки ден“ върху Притчи.

Говорихме за това, че имаме нужда да уповаваме на Бога във всичко, за това как да пазим сърцето си чисто от мръсотията на този свят, защо Бог иска да сме верни на своя съпруг или съпруга, за капана на греха и как да се предпазим от него, за нуждата ни от това да влезем и да живеем в дома на Мъдростта, която е Исус Христос.

А последният път говорихме за това, че Христос е също нашата праведност и всичко друго извън животворни взаимоотношения с Него е равносилно на духовна смърт.

И тогава казахме, че от Притчи 10 глава започва нов раздел в книгата, който се състои от събрани притчи и поговорки, които е трудно да свържем смислово. Все пак, при някои от тях можем да кажем, че са групирани по две или три в обща смислова връзка.

Днес продължаваме с разглеждането на 10 глава.

Както неведнъж сме казвали досега, мъдростта може да се намери на различни места. Но най-добрата мъдрост идва от Бога или от Божиите люде. В Америка църквите имат големи табели, на които обичат да слагат интересни послания. Ето някои надписи от табели на църкви:

Истинската свобода се намира в празния гроб.

Къде ще прекараш вечността – в отделението за пушачи или в това за непушачи?

Малко вероятно е да намалят заплатата за греха.

Не чакай катафалката да те отведе в църквата.

Ако не се харесваш така, както си роден, опитай да се новородиш.

Бог ме прави човека, който кучето ми вече мисли, че съм.

Ние използваме тиксо, за да поправим всичко. Бог използва гвоздеи.

Чудно нещо са хората. Мислят, че Бог е мъртъв, Елвис – жив.

Дяволът може да подклажда огъня, но Бог контролира термостата.

Молитвата е безжичен достъп до Бога без такса за роуминг.

Нужна е много вяра, за да си атеист.

Титаник беше построен от специалисти. Ноевият ковчег беше построен от аматьори.

Тези църковни знаци са остроумни и съдържат голяма доза мъдрост. Но, както вече видяхме, Божията мъдрост е най-добрата. Днес ще говорим за още 3 бисера от съкровищницата с Божия мъдрост. Първо, омразата повдига раздори. Второ, думите могат да благославят или да нараняват. И трето, Бог е прибежище.

1.     Омразата повдига раздори.

Притчи 10:12 „Омразата повдига раздори, а любовта покрива всички грешки.“

Какво е омразата? Според речника омразата е силна враждебност, обикновено произлизаща от страх, гняв или нараненост; крайна неприязън или отвращение, антипатия.

Майка карала колата с малкия си син в нея. По едно време той попитал, „Мамо, защо идиотите с колите излизат само когато татко кара?“

Изблиците на гняв често ни карат да изпитваме омраза, а понякога имат тежки последствия.

Таксиметров шофьор беше намушкан с нож от колега в центъра на Бургас, след жесток скандал. До кървавия инцидент се стигнало заради спор за място на стоянката на такситата. Спорът кой да заеме последните два метра прераснал в грозна свада. В разгара на скандала единият шофьор извадил нож и замахнал с него към колегата си. Нападнатият вдигнал ръце, за да предпази лицето си и острието се нанизало в лявата му ръка. Трябвало да се намеси полицията, за да ги разтърват. 

Защо се е случило това? Поради неконтролиран гняв, примесен с доза омраза. Понякога чуваме някой да каже, „Мразя, когато хората карат като луди.“ Или „Мразя когато някой говори гръмогласно по телефона си на обществено място.“ И като казват това, често омразата е насочена към човека, не просто към провинението му.

Омразата и гневът често причиняват раздори, които имат сериозни последствия.

Спомняте ли си Аман от книгата Естир? Той построи бесилка, на която да обеси своя враг Мардохей. Рано сутринта минувачите в Шушан видяха на бесилка да се поклаща едно тяло, а около него вече да се събират лешояди. Но това не беше тялото на Мардохей, за когото Аман беше вдигнал бесилката, а тялото на самия Аман.

Той стана жертва на собствените си омраза и отмъщение. Това поклащащо се тяло с лешояди около него представляваше една ужасна и отвратителна гледка. Но е добре да се спрем и да погледнем към него, защото във всеки от нас лежи един потенциален Аман.

На 5 ноември 2016 г. Иван Николов нахлува в дома на 77-годишния Асен и Василка Илиеви и убива хладнокръвно и двамата с нож. Осъден е на 30 години лишаване от свобода. Убил ги е само за това, че са роми. Той мразел ромите!

Дяволът е убиец и работи в света.

Ефесяни 4:26-27 „Гневете се, но без да съгрешавате; слънцето да не залезе в разгневяването ви; нито давайте място на дявола.“

Възмущение срещу богохулни думи или неморално поведение е праведен гняв. Но гняв, който води до съгрешаване може да е причинен от омраза. Трябва да го укротим преди да е излязал от контрол и дяволът да е поел контрол над него.

Яков 1:19-21 „Вие знаете това, възлюбени мои братя. Обаче нека всеки човек бъде бърз да слуша, бавен да говори и бавен да се гневи; 20 защото човешкият гняв не върши Божията правда. 21 Затова, като отхвърлите всяка нечистота и преливаща се злоба, приемайте с кротост всаденото слово, което може да спаси душите ви.“

Навремето ФСБ пееха, „Високо, високо, високо. Високо застани. Над завист и обида, над дребните сплетни.“ Хубаво пожелание, но невъзможно, ако разчитаме само на себе си.

Единственият начин да преодолееш гнева, който води до всякаква морална нечистота е да приемеш в сърцето си Божието слово. Ние трябва да позволим на Божието слово да се вселява богато в сърцето ни, за да не съгрешаваме срещу Бога и срещу хората. Ако трябва да мразим нещо, то е греха и злото, не хората.

Амос 5:15 „Мразете злото, обичайте доброто...“

Римляни 12:9 „Любовта да бъде нелицемерна. Отвръщайте се от злото, привързвайте се към доброто.“

Юда 1:22-23 „И към едни, които са в съмнение, бъдете милостиви; 23 други спасявайте, като ги изтръгвате от огъня; а към други показвайте милост със страх, като се гнусите даже и от осквернената от плътта дреха.“ Мразете греха, обичайте грешника.

Големият евангелизатор Дуайт Муди временно бил извикан да проповядва в друг град и оставил един млад английски проповедник на име Хенри Муурхаус да проповядва в негово отсъствие. След като се върнал от пътуването си той попитал жена си, „Е, как беше младият проповедник?“ „А – казала тя – той е по-добър проповедник от теб. Казва на грешниците, че Бог ги обича.“ „Той греши – казал Муди – Бог не обича грешниците.“ „Е – казала тя – иди да го чуеш.“ „Той още ли проповядва?“ „Да, той проповядва вече цяла седмица и все върху един стих, Йоан 3:16“.

Когато Муди отишъл на събранието, Муурхаус се изправил и казал, „Търсех в цялата Библия текст, и мисля че просто ще говорим още веднъж върху Йоан 3:16.“

Муди винаги свидетелствал, че онази вечер за пръв път разбрал благата вест и Божията любов. Помислете какво е означавало за живота на Муди и за живота на десетките хиляди, достигнати чрез неговото служение, да разберат, че Бог обича грешниците.

Бог мрази греха, но обича грешника.

1 Петър 4:8 „Преди всичко имайте усърдна любов помежду си, защото любовта покрива множество грехове.“

Първо, омразата повдига раздори. Второ...

2.     Думите могат да благословят или да наранят.

Притчи 10:19-21 „В многото говорене грехът е неизбежен; а който въздържа устните си, е разумен. 20 Езикът на праведния е избрано сребро; сърцето на нечестивите струва малко. 21 Устните на праведния хранят мнозина; а безумните умират от нямане на разум.“

Един мъж искал да докаже на жена си, че жените говорят повече от мъжете. Показал ѝ изследване, според което мъжете използват около 10000 думи на ден, а жените – 20000. Жена му помислила малко. След това му казала, че жените използват два пъти повече думи, защото трябва да повтарят всичко, което казват. Мъжът ѝ я погледнал изумен и казал: „Какво?“

Повечето от нас използват твърде много думи. Което означава, че говорим твърде много. Колко пъти след среща с някого си си казвал, „Не трябваше да говоря толкова много.“ Проблемът е, че имаме толкова много да си кажем, че е трудно да не говорим.

То е ясно, че колкото повече говорим, толкова повече сме склонни да казваме неща, които не бива да казваме. В многото говорене грехът е неизбежен.

Яков 3:2 „Защото ние всички в много неща грешим; а който не греши в говорене, той е съвършен мъж, способен да обуздае и цялото тяло.“

Един превод на този стих гласи: „Всички ние правим много грешки. Ако хората никога не казват нищо погрешно, щяха да са съвършени и да контролират цялото си тяло.“ Може би не съвършени, но близко до съвършени.

Затова едно от уменията, които родителите трябва да предадат на децата си е да си държат езика зад зъбите. Някои не могат да се научат цял живот. Докато се научиш да си държиш езика зад зъбите — те опадали. J

1 Солунци 5:11 „Затова насърчавайте се един друг, както и правите.“

Ние трябва да говорим думи, които насърчават и изграждат хората, а не думи които събарят хората. Както някой е казал, „Ако не можеш да кажеш нещо добро, тогава по-добре не казвай нищо.“

„Езикът на праведния е избрано сребро; сърцето на нечестивите струва малко. 21 Устните на праведния хранят мнозина; а безумните умират от нямане на разум.“ (ст.20,21)

Как да говорим думи, които изграждат и благославят хората, вместо да ги нараняват?

Дай си сметка, че от онова, което препълва сърцето, говорят устата. (Матей 12:34)

Ако имаме проблем с говоренето, това означава че имаме проблем със сърцето. Трябва да позволим на Господа да оперира нашето сърце. Ако имаме проблем с езика, трябва да се молим Бог да промени сърцето ни, да ни изпълни с Духа си, за да можем да говорим мъдро и насърчително.

Второ, можем да се упражняваме да говорим насърчителни думи. С упражнения всичко се постига. Нужно е да работиш върху себе си. Това се отнася както за спортистите и учениците, така и за говоренето.

В многото говорене грехът е неизбежен; а който въздържа устните си, е разумен. 20 Езикът на праведния е избрано сребро; сърцето на нечестивите струва малко. 21 Устните на праведния хранят мнозина; а безумните умират от нямане на разум.

Дотук казахме, че омразата повдига раздори, и думите могат или да благословят, или да наранят, затова трябва да се стремим думите ни да изграждат. Трето,

3.     Бог е прибежище.

Притчи 10:29,30 „Пътят Господен е крепост за непорочния и съсипване за онези, които вършат беззаконие. 30 Праведният никога няма да се поклати, а нечестивите няма да населят земята.“

Айнщайн избягал от нацистка Германия и потърсил политическо убежище в Америка. Закупил малка двуетажна къща недалеч от университета Принстън и там заел позицията на професор по теоретична физика. Обсъждал с известните си гости всякакви въпроси – от физика до религия и човешки права. Много от великите идеи, които са повлияли на съвременния свят са се родили зад зелените кепенци на тази малка скромна къщичка.

Но Айнщайн имал още един чест посетител в дома си. Тя не била физик или световен лидер. Била десетгодишно момиченце на име Еми. Еми чула, че един много любезен мъж, който знае много за математиката, се е нанесъл в квартала. Понеже изпитвала трудности с аритметиката в пети клас, тя решила да посети този човек и да види дали той може да ѝ помогне. Айнщайн бил много отзивчив и ѝ обяснил всичко, за да може да го разбере лесно. Освен това ѝ казал, че може да идва винаги, когато има нужда от помощ.

След няколко седмици майката на Еми научила от съседка, че дъщеря ѝ често влиза в дома на световно известния физик. Когато попитала Еми за това, момиченцето признало, че е така. „Защо, Еми!“, извикала майка ѝ. „Професор Айнщайн е много известен човек! Времето му е много ценно! Той не може да се разсейва с проблемите на едно малко момиченце.“

Тогава майката на Еми изтичала до къщата на Айнщайн и почукала на вратата. Когато той отворил, тя започнала да заеква при вида на известното лице, любезните очи и гривата от разрошена бяла коса. След няколко секунди, Айнщайн разбрал. „А, мисля че разбирам. Вие сте майката на Еми, нали?“ „Да – казала тя – толкова съжалявам, че тя идва и ви досажда.“

„Да ми досажда? Не, - усмихнал се той. „Когато едно дете учи с такова желание, за мен е радост да ѝ помогна! Моля не спирайте Еми да идва при мен с училищните си задачи. Тя е добре дошла в този дом винаги.“

Айнщайн получил убежище в Америка, а това малко момиченце намерило прибежище при Айнщайн. Била добре дошла по всяко време.

По същия начин Бог казва на нас: „Вие сте добре дошли в моя дом по всяко време.“

Псалми 9:9 „И Господ ще бъде прибежище на угнетените, прибежище в скръбни времена.“

Матей 11:28 „Елате при Мене всички, които сте отрудени и обременени, и Аз ще ви дам почивка.“

Когато отидем в дома на Бога, там намираме прибежище от всичко, включително от гнева и омразата.

Един милионер бил отвлечен и държан за откуп. Седем месеца по-късно тялото му било намерено в гората. Бил застрелян. Синът му тогава бил на 15 години. Той загубил не само баща си, но и най-добрият си приятел.

Убиецът бил открит и осъден. Години наред синът на милионера мразел извършителя на убийството. Петнадесет години по-късно синът станал християнин. Но омразата му към убиеца на баща му го изгаряла. Той знаел, че трябва да прости на убиеца както Исус Христос е простил на него. Затова посетил затвора, където той излежавал присъдата си, за да говори с него.

Но затворникът отказал да се срещне с него. Затова синът му оставил една Библия със следния надпис: „Дойдох, за да те видя днес и съжалявам, че не можахме да се срещнем. Като християнин съм призован от нашия Господ и Спасител Исус Христос да прощавам. Прощавам ти и те моля да ми простиш за омразата, която таях в сърцето си към теб.“ По-късно той признал: „Изпитвам такава любов към този човек, каквато само Исус Христос може да вложи в сърцето ми.“

Бог може да ни научи как да преодолеем омразата и гнева, и да простим и на най-големия си враг. Той може да ни даде думи, които да изграждат и насърчават, вместо да събарят. Той може да ни бъде наше прибежище. Амин.