понеделник, октомври 19, 2020

Посланието на свитъка (Откровение 6-11)


/проповед/

Много холивудски продукции за последното време представят една апокалиптична картина на колосални катаклизми и разрушения като тези, които току-що видяхме. Дотолкова сме свикнали да ги гледаме, че всичко това ни се струва само една виртуална реалност, която никога няма да се случи. И все пак, дали това е така? Какво казва книгата Откровение?

Хърбърт Уелс пише в книгата си „Съдбата на човека“, „Кой освен eксцентрици и лунатици чете книгата Откровение?“ Но ние вярваме, че всяко слово е боговдъхновено и полезно. Затова продължаваме с нашата поредица „Той царува“ върху книгата Откровение на Йоан, за да видим как да живеем като християни в последно време.

След неделното училище, в което учителката преподавала урок за последното време, едно малко момиченце попитало майка си: „Мамо, вярваш ли, че Исус ще дойде отново?“ Да, казала майка ѝ. „Може ли да се върне днес?“ Да. „След няколко минути?“ Да, скъпа. „Мамо, ще ми срешеш ли косата?“

Миналият път разгледахме невероятната небесна картина на святото Божие обиталище. Йоан получи това видение, в което видя Бог като свят, мощен и справедлив Творец и Исус Христос като Лъвът-Агнец, който е Изкупител за човечеството. Свитъкът в ръката на Твореца можеше да бъде отворен само от Изкупителя.

Само Той може да разреши проблема на човешката дилема поради жертвената смърт на Агнеца. Той иска да не забравяме тази небесна реалност, но всекидневно да влизаме през небесните врата и да се присъединяваме към небесния хор, който пее „Достоен е Агнецът, който беше заклан“.

Днес ще видим какво е посланието на свитъка. Ще разгледаме от „птичи поглед“ 6-11 глави, в които видението продължава. Първо, в 6 глава закланото Агне започва да отваря първите четири печата на свитъка (ст.1-8). Свитък, който всъщност представлява нотариалният акт за собственост над земята на Бога.

Тогава Йоан вижда четирима конника. Те напомнят видение за четири коне от 1 гл. на книгата Захария (ст.7-17) – бял, червен, черен и блед.

Първият конник „излезе като победител, за да победи“ (ст.2). Той символизира една невероятно мощна милитаристична кампания за завладяване на народи. Той язди на бял кон, имитирайки Исус Христос (Откровение 19:11). Ще заблуди мнозина като непрекъснато говори за мир, но ще обяви война на светиите. Познахте ли вече кой е той? Точно така, Антихрист!

През хилядолетията християните са смятали различни личности за Антихрист – Цезар, Наполеон, Сталин, Хитлер. Мартин Лутер  е вярвал, че Христос ще се върне и ще установи Царството Си докато той е жив. Лутер пише: „Достигнахме времето на белия кон на апокалипсиса. Този свят няма да продължи много.“

През годините е имало много фигури, напомнящи за Антихрист. Всички те са обаче само преобраз на истинския Антихрист, който има да дойде.

В разгара на Втората световна война, Дитрих Бонхофер бил хвърлен в затвора за съпротивата си срещу Хитлер. Но той продължил да окуражава другите вярващи да се съпротивляват на нацистката тирания. Група християни, които вярвали че Хитлер е Антихрист, го попитали: „Защо рискуваш живота си? Исус ще се върне всеки момент и цялото ти дело и страдание ще бъдат напразни.“ Бонхофер отговорил, „Ако Исус се върне утре, тогава утре ще си почина от работата. Но днес трябва да работя. Трябва да продължа борбата, докато тя свърши.“

На втория конник „се даде да отнеме мира от земята, та човеците да се избиват един друг; и даде му се голям меч.“ (ст.4)

Третият конник, яздещ на черен кон, носи „теглилка в ръката си“ (ст.5) и предвещава идещ глад като следствие на тези войни и бедствия. Обикновено с един денарий, равностоен на дневен надник по времето на Исус, се купували 8 хиникса пшеница (хиникс – мярка за тежина, равна на 1.2 л). При тези условия на глад с един надник ще може да се купува само 1 хиникс пшеница (около 1 кг.)

Името на четвъртия конник е Смърт. Той има власт „да умъртвява с меч, с глад, с мор и със земните зверове.“ Адът върви след него (ст.8). Както беше казал някой, Смъртта язди на кон, а адът я следва с катафалката.“   

Тези четири конника символизират времена на войни, завладяване, глад и смърт.

Бихме могли да кажем, че това е един средностатистически ден от човешката история. Само погледнете какво става в света в момента. Протести, недоволство, бунтове, войни, пандемия, глад и смърт. Но по-вероятно е тук да става въпрос за бъдещи събития, защото последствията от тях ще бъдат много по-опустошителни от всичко известно досега.

В Матей 24 гл. Исус също предрече, че ще има войни, глад и земетресения. Тук Йоан говори и за мор (ст.8). Това са пандемиите. Когато цивилизацията се разпада нейните съпротивителни сили срещу болестите също намаляват. Някои виждат тук препратка към биологични оръжия, поява на непознати дотогава болести или целенасочено разпространение на вируси с цел унищожаване на много хора. Пандемията, през която преминаваме в момента, макар и сериозна, най-вероятно ще се окаже детска играчка в сравнение с това, което предстои да се случва.

След това петият печат изобразява убитите християнски мъченици пред небесния Божи престол. Викът на невинната им кръв се издига пред Бога подобно на дим от олтара с тамян. Но дори в смъртта си те са победители.

Дават им се бели дрехи, символ на победа и чистота. Няма как да застанеш пред Бог, ако не си облечен в бяло. Проблемът е, че твоите и моите дрехи са ужасно омърсени поради нашите грехове. С тях не можем да застанем пред святия Бог. Ако искаме да застанем пред Него, трябва да се облечем в праведността на Исус Христос! Да съблечем мръсните парцали и да се облечем в бяло.

На християнските мъченици са дадени бели дрехи. И те питат, „Докога, Господарю Святи и Истинни, не ще съдиш и въздадеш на живеещите по земята за нашата кръв?“ (ст.10)

Често, когато ние преминаваме през беди и трагедии, подобно на тези светии в бели дрехи и подобно на Авакум, ние питаме „Докога, Господи?“

Големият проповедник Филип Брукс бил известен като много търпелив и хрисим човек. Но дори и на него понякога му идвало в повече. Един ден приятел го видял да върви напред назад в стаята като лъв в клетка. „Някакъв проблем ли има, г-н Брукс?“, попитал той. „Проблемът е, че аз бързам, а Бог не!“

Давид каза в Псалм 13: „Докога, Господи, ще ме забравяш съвсем? Докога ще криеш лицето Си от мене? 2 Докога ще имам борба в душата Си, болки в сърцето Си всеки ден? Докога ще се превъзнася неприятелят ми над мене?“

Мъчениците не получават отговор, но и след това им се казва да си почиват още малко, защото още християни трябва да бъдат убити.

Не ни се казва защо, но ни се казва, че това няма да продължи вечно. Шестият печат е последният отговор на Бога на техния вик. Той въвежда Великия Господен ден, описан в Исая и Йоил. Картината е апокалиптична – голям трус, почерняло слънце, луната като кръв, звездите падат, небето навито на руло, планините и островите се изместват. Това са знамения за настъпилия край.

Някой ще каже, сигурно когато настъпи този апокалипсис, хората ще се покаят. Но в текста не виждаме подобна реакция. Единственото, което виждаме хората на земята да правят, е да викат, „Кой може да устои?“ Всъщност, това е риторичен въпрос. С други думи, те казват, никой не може да устои на този колосален ужас.

Тук очакваме да бъде отворен и седмия печат и да бъде въведено Божието царство. Но Йоан прекъсва действието с антракт, състоящ се от две видения, за да отговори на въпроса кой може да устои.

Йоан вижда ангел с пръстен с печата на живия Бог, който идва, за да постави белег или печат на защита върху Божиите слуги, които понасят тези бедствия.

И Йоан чува броя на тези, които са подпечатани

Откровение 7:4 „И чух числото на подпечатаните – сто четиридесет и четири хиляди подпечатани от всички племена на израилтяните.“

Те са 144000 - по 12000 от всяко от 12-те племена на Израел. Това е като преброяване по време на война, подобно на преброяването в Числа 1 гл.

Второто видение започва в ст. 9:

Откровение 7:9а „След това видях, и ето, голямо множество, което никой на можеше да изброи, от всеки народ и от всички племена и езици...“

Някои смятат, че първото видение със 144000 се отнася до повярвалите евреи в последните дни, а ст. 9-17 – до всички спасени хора от народите по света. Но изразът „слугите на нашия Бог“ (ст.3) се среща и другаде в Откровение със значение на всички изкупени (2:20, 11:18; 19:2 и др.). Освен това, всички повярвали, а не само еврейските, се нуждаят от Божията печат на защита от осъжденията.

Затова правилната интерпретация е да смятаме, че първото видение също се отнася за цялата църква, т.е. за новия Израел. И двете видения се отнасят за една и съща група вярващи.

И сега идва най-интересното. Йоан чува броя на армията от 144000 така, както чува за побеждаващия Лъв от Юда от старейшините в 5 гл.

Но и при двата случая, когато се обръща той вижда изненадващото изпълнение на тези образи в заклания Агнец Исус.

Откровение 7:9-10 „След това видях, и ето, голямо множество, което никой не можеше да изброи, от всеки народ и от всички племена и езици, стоящи пред престола и пред Агнеца, облечени в бели дрехи, с палмови клони в ръцете си, и викаха с висок глас: Спасението е от нашия Бог, Който седи на престола, и от Агнеца! “

Тази месианска армия на Божието царство е съставена от хора от всички народи в изпълнение на завета, който Бог сключи с Авраам.

Битие 17:4-6 „Ето, Моят завет е с теб; и ти ще станеш баща на множество народи. 5 Няма да се наричаш вече Аврам, а името ти ще бъде Авраам; защото те направих баща на множество народи. 6 Ще те направя плодовит и ще произведа народи от теб...“

Точно тази мултиетническа армия на Агнеца може да застане пред Бога, тъй като е била изкупена от кръвта на Агнеца. И сега те са призовани да победят не като убият неприятелите си, но като страдат и свидетелстват точно като Агнеца.

Най-накрая стигаме до седмия и последен печат. Той е счупен, но преди да се отвори свитъка, се появяват седем предупредителни тръби.

Откровение 8:1 „И когато отвори седмия печат, настана мълчание на небето за около половин час. 2 Тогава видях, че на седемте ангела, които стояха пред Бога, бяха дадени седем тръби.“

Ангел взема огън от олтара. Огънят символизира вика на мъчениците. И този огън е хвърлен на земята, с което свършва Господният ден (ст.5).

Според някои със седемте тръби Йоан разказва същата история на Божието осъждение отново – този път с образи, взети от разказа в книгата Изход. Първите пет тръби повтарят язвите, изпратени над Египет. Всяка от тях затръбява и над земята се изсипват съответно град, кръв, отровена вода, тъмнина и скакалци. Град и огън опустошават земята (ст.6-7), морето става на кръв (ст.8-9), реките са отровени (ст. 10-11), а една трета от луната и звездите потъмнява (ст. 12).

Но по-вероятно е първите шест тръби да не повтарят, а да следват във времето 6-те печата, а седмата тръба да съвпада със седмия печат.

Шестата тръба (9:13) освобождава четири ангела на осъждение. Но отново Йоан ни казва, че въпреки всички тези чуми, народите не се покайват.

Откровение 9:20-21 „И останалите човеци, които не бяха избити от тези язви, не се покаяха за делата на ръцете си, та да не се кланят вече на бесовете и на златните, сребърните, медните, каменните и дървените идоли ... също не се покаяха за убийствата си, нито за чародеянията си, нито за блудствата си, нито за кражбите си.“

Както и при отварянето на шестия печат става ясно, че Божието осъждение няма да накара хората да се смирят и покаят пред Него. Така, както Египетския фараон не се смири дори след изливането на десетте язви над Египет, така и язвите от печатите и тръбите (можем да добавим тук и чашите от 16 гл.) няма да накарат повечето хора да приемат Бога.

Има ли тогава нещо друго, което ще ги накара да изповядат Исус Христос като Господ? В гл. 11 четем за двама свидетели, които приличат на Мойсей и Илия, и най-вероятно символизират Църквата Христова. Те са изпратени, за да призоват идолопоклонническите нации и техните управници да се върнат при единствения истинен Бог.

Един звяр побеждава свидетелите и ги убива, но Бог ги съживява и оправдава свидетелите пред техните обвинители. В резултат много хора сред народите се покайват и отдават слава на Твореца Бог в Господния ден (11:13).

Какво е заключението?

Божието царство ще бъде разкрито, когато народите видят църквата да имитира любовта и жертвата на Агнеца. Не като убива враговете си, а ако умира за тях.

Божията милост, показана чрез последователите на Исус ще доведе народите до покаяние. Това изненадващо твърдение е посланието на отворения свитък, който Йоан е поставил точно в центъра на цялата книга. След това е надута последната тръба и народите са разтърсени от трусове, защото Божието царство идва на земята така, както е на небето.

Сега знаем как Църквата ще свидетелства на народите и ще наследи новото създание. Като имитира жертвената любов на Агнеца.

И накрая, какви въпроси трябва да си зададем, след като сме чули посланието на свитъка?

Първият важен въпрос е, аз подходящо ли съм облечен? Готов ли съм за срещата с Исус?

Исус разказа притча за цар, който вдига сватба за сина си. След като в крайна сметка гостите пристигат, царят вижда, че един от тях не е облечен в сватбарска дреха.

Матей 22:12,13 „И му каза: Приятелю, ти как си влязъл тук, без да имаш сватбарска дреха? А той мълчеше. 13 Тогава царят каза на служителите: Вържете му краката и ръцете и го хвърлете в тъмнината отвън; там ще бъде плач и скърцане със зъби.“

Важно е на сватбата на Невястата Христова да сме подходящо облечени.

Преди години с Ваня пътувахме с колата за сватбата на приятел. По пътя спряхме в един град, за да се разходим и да си починем от пътя. Когато се върнахме до колата, видяхме че колата е разбита и сватбените ми дрехи са откраднати.

Не можех да се явя на сватбата на моя приятел по дънки и тениска. Това щеше да покаже липса на уважение и любов към него. Затова рано в неделя обходихме магазините, за да си купя панталони и риза. Успях да си набавя сватбарски дрехи и така отидох на сватбата!

Важно е да сме подходящо облечени за сватбата на Агнето. Ако още не си си набавил сватбарски дрехи, можеш да го направиш още днес! Осъжденията от печатите и тръбите показват сериозността на греховете и колко важно е да се покаем и да бъдем спасени.

Затова, не отлагай! Покай се от греховете си и приеми Исус Христос за Господ и Спасител.

Облечи се в бели дрехи и се присъедини към хора на светиите, които казват: „Спасението е от нашия Бог, Който седи на престола, и от Агнеца!“

Ако вече си го направил, другият въпрос който трябва да си зададеш е:

Благодарен ли си на Бог и на Христос сега, очаквайки небесната си награда? Ще устоиш ли? Ще те намери ли Исус облечен в бяло, в сватбарска одежда?

Чували ли сте името Поликарп? Той е бил епископ на една от църквите, за които четохме в Откровение 2 гл. - Смирна. Един благочестив мъж. Познавал е лично апостол Йоан, автора на Откровение. Когато римският проконсул го заставил да се откаже от Христос, Поликарп казал: „Служил съм му 86 години и Той никога не ме е наранявал. Как мога да отправя богохулство срещу моя Цар и моя Спасител?“ Проконсулът казал, „Уважавам те заради преклонната ти възраст. Просто кажи, “Maхайте се, атеисти!“. По онова време всички, които вярвали в Христос, а не в римските богове, са били считани за атеисти. Старият Поликарп посочил към тълпата езичници и казал, „Махайте се, атеисти!“ Той бил изгорен на клада и дал радостно свидетелство за своята вяра в Исус Христос.

Молитва.

 ____________________

БПЦ "Нов живот" Варна

18.10.2020 г.