събота, юни 22, 2019

Аз вярвам


Днес започваме нова поредица проповеди върху Апостолския символ на вярата. Защо е важно да изучаваме Апостолския символ?
Първо, това е най-древната и най-популярна изповедална формула. Символът е признат от православната, католическата и протестантските църкви. Вече 2000 години той служи като най-краткото изложение на основните християнски вярвания.
Второ, той предлага един широко обхватен поглед към християнските доктрини. Започва със сътворението и завършва с вечния живот. Той не включва всички доктрини – например, не говори за ангели и демони, за водното кръщение, за духовните дарби и т.н. Той се спира само на централните доктрини, от които зависи нашето спасение.
Представете си, че със семейството си отивате на пътуване до балканските столици с кола. За целта си купувате пътна карта на Балканския полуостров. На двете първи страници е карта на целия Балкански полуостров, а вътре – по-малки карти на всички столици и малко по-големи карти на всички балкански страни.
Ако като мен имате приятели-християни в Скопие, можете да отидете първо в Евангелската църква. Ако искате от нея да отидете до къщата-музей на майка Тереза, ще ви е нужна картата на Скопие. Когато тръгнете от града към гръцката граница, най-добре да следите картата на Македония. Но като наближите границата, най-добре да погледнете картата на целия полуостров.
Апостолският символ е като тази голяма карта. Тя дава голямата картина на християнската вяра.
Трето, Символът е предизвикателство за скептицизма на съвременниците ни. Повечето хора не са сигурни в какво вярват. Когато изричаме „Аз вярвам“, ние затвърждаваме важни истини в ума си. Това е Божия благодат за душата ни.
Като църква ние практикуваме ответен прочит на Библейски пасажи и веднъж сме казвали в хор и Апостолския символ.
В някои църкви той се повтаря всяка неделя. Добре е да чуваме тази изповед често, особено последната ѝ част, която може би е най-трудна за вярване: „вярвам във възкресението на мъртвите“. Реалността на смъртта може да ерозира вярата ни. Затова е важно да изповядваме Символа, за да си напомняме, че смъртта няма да има последна победа.
Нека го направим сега отново! (изповед на Апостолския символ)
1.    Вярвам в Бога Отца Вседържителя, Твореца на небето и земята,
2.    и в Исуса Христа, единородния Негов Син, нашия Господ:
3.    Който е заченат от Светия Дух и е роден от Дева Мария,
4.    Който е пострадал при Пилат Понтийски, бил разпнат на кръст и бил погребан,
5.    Който е слязъл в ада и в третия ден е възкръснал от мъртвите,
6.    Който се е възнесъл на небесата и е седнал отдясно на Бога Отца Всемогъщия,
7.    Който отново ще дойде да съди живите и мъртвите.
8.    Вярвам в Светия Дух,
9.    Вярвам в светата католическа (вселенска) Църква, в общението на светиите,
10. в опрощаването на греховете,
11. във възкресението на мъртвите,
12. във вечния живот. Амин. 
Днес обаче хората вярват във всичко друго, само не в Библията. Когато бях дете, единственият символ, за който знаех, беше символ-веруюто на българската комуна („Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро...“)!
Не случайно комунизмът е известен като „християнска ерес“. Лъжепророците на лъжебога на комунизма бяха измислили и лъже-символ на вярата! На всичко отгоре, манипулативно учеха всички нас, че автор на този символ е Христо Ботев.
Днес децата едва ли знаят за тази шашма. Но за съжаление, повечето хора не са чували и за Апостолския и другите символи на вярата, които представят в синтезиран вид Библейските доктрини.
Веднъж говорих с един човек и го попитах в какво вярва. Той каза: „Вярвам, че има някаква сила, ако искате я наречете бог. Вярвам, че всички пътища водят към бога. Вярвам в прераждането и че хората в същността си са добри...“
Чували ли сте подобни изявления от вашите познати и близки? Този човек явно вярваше в бог, създаден по човешки образ и подобие и имаше вяра, може би забъркана във фабриката за илюзии Холивуд (а може би и внушена от теософските брътвежи на Дънов).
Ето защо се нуждаем от Апостолското кредо. То е важен коректив на човекоцентричната религия на нашето съвремие. Символът ни напомня, че Божията истина е абсолютна и не подлежи на субективна преценка. Или вярваш в основните Библейски доктрини, или не си християнин. Средно положение няма.
За да вярваш в Библейските доктрини, трябва да ги знаеш. А за да ги знаеш, трябва да ги научиш! За да ги научиш, трябва редовно да си четеш Библията. И това не е лесно. Затова в нашата църква насърчаваме хората да прочетат Библията заедно за една година.
Ако не познаваш Библията, тази поредица от шест проповеди ще ти помогне, но тя е само началото. Всеки християнин е длъжен да чете Писанията.
2 Тимотей 3:16 „ Цялото Писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата, 17 за да бъде Божият човек усъвършенстван, съвършено подготвен за всяко добро дело.“
Гледах един клип, който показва как раздават Библии на християни в Китай. В момента, в който отвориха кашона, хората се струпаха, всеки взе Библия и започнаха да я целуват. Трудно е да останеш равнодушен към тази гледка. И да не се запиташ, какво е нашето отношение към Библията? Нима вече забравихме, че до неотдавна и християните в България не са имали Библии?
Ранните християни не са разполагали с копие от цялата Библия, но евангелията и посланията на апостолите са започнали доста рано да циркулират в църквите. И хората са вярвали в тях.
Всъщност, думата „кредо“ идва от латински и означава „Аз вярвам.“ В началото ранните християни изповядвали тези истини, особено при вземане на водно кръщение.
Когато извършваме водно кръщение в нашата църква, аз питам човека, който се кръщава: „Приел ли си Исус Христос за свой Господ и Спасител?” Ако каже „да“, казвам „въз основа на твоята изповед, кръщавам те в името на Отца, Сина и Святия Дух.”
В ранната църква задавали повече въпроси. Пастирът ги питал, „Вярваш ли в Бога Отца Вседържителя, Твореца на небето и земята? Вярваш ли в Исуса Христа, единородния Негов Син, нашия Господ? Вярваш ли, че Исус Христос е бил разпнат на кръст и бил погребан? И т.н. От тези въпроси през вековете се оформил и Символът на вярата.
Един автор посочва, че тези изповеди се оформили като кредо на църквата поради 4 причини – за да помага на църквата да различава истината от лъжата, за да даде основания за разобличаване на ереси, да даде основа за християнско общение и да затвърди последователно поучение във всички църкви.
Важно е да знаеш в какво вярваш, защото от това зависи къде ще прекараш вечността!
Римляни 10:9,10 Защото ако изповядаш с устата си, че Исус е Господ, и повярваш със сърцето си, че Бог Го е възкресил от мъртвите, ще се спасиш. 10 Защото със сърце вярва човек и се оправдава, а с уста прави изповед и се спасява.
„Аз вярвам...“ не е същото като да кажеш „Аз мисля...“, или „Аз знам, или „Аз чувствам...“ „Аз вярвам“ означава, че ти лично се посвещаваш на дадена истина. Евангелието е Божията сила за спасение на всеки, който вярва (Римляни 1:16)
В края на краищата ти си това, в което вярваш. Твоите постъпки се основават на твоите чувства. Твоите чувства се определят от твоето отношение. Твоето отношение зависи от твоите ценности. А твоите ценности се основават на твоите убеждения.
И както видяхме, твоята вяра определя не само живота ти тук, но и съдбата ти за вечността.
„Аз вярвам“ в Библейския смисъл на думата (пистео, гр.) означава да вярвам в някого или в нещо.
Но понякога днес употребяваме „вярвам“ с различен смисъл. Екатерина Захариева понастоящем е министър на външните работи. Преди две години, докато беше министър на правосъдието, тя бе запитана от журналист дали прокуратурата може да се използва като инструмент за репресия. В отговор Захариева каза: „Аз вярвам, че ние живеем в правова държава.“
Според мен тя използва думата „вярвам“ със значение на „надявам се“. Защото и децата вече знаят, че не живеем в правова държава. Тоест, вярвам въпреки доказателствата за обратното. Някои използват израза „иска ми се да вярвам...“
Но когато аз казвам, „Аз вярвам в Исус“, това е различно твърдение.
Един човек не се чувствал добре и си направил цялостни изследвания. Когато отишъл при лекаря, той му казал: „Съжалявам, но вие имате рак. Предлагам да започнем веднага курс по химиотерапия. Той може да ви излекува, но цялата процедура е много трудна и през това време няма да се чувствате добре.
Ако този човек каже, „Аз вярвам в моя лекар“, това означава нещо много конкретно. То не означава „Вярвам, че той е лекар“, нито „Вярвам, че е прав, като казва, че имам рак.“ Това не означава също, че казва „вярвам, че химиотерапията може да ме излекува.“
Но да кажеш, че вярваш в лекаря си означава напълно да му се довериш, да приемеш диагнозата, да оставиш живота си в негови ръце и да позволиш да влеят това животоспасяващо лекарство във вените ти. Всичко друго са само празни приказки.
Но това е истинска вяра. Да повярваш в Исус означава да Му се довериш напълно за съдбата си за вечността.
Олимпийският шампион по стрелба с лък Деръл Пейс правил показна стрелба и на събитието присъствали няколко телевизии. Пейс изстрелял няколко стрели с метален връх в десетката на мишената. След това се обърнал към публиката и поканил доброволец, който трябвало да държи ябълка в ръка на височината на кръста си.
Кореспондентът на Ей Би Си, Джош Хауъл направил смело крачка напред. Той застанал, държейки малка ябълка в ръка, докато една по-голяма ябълка заседнала в гърлото му. Пейс се прицелил от 30 метра. Тогава изведнъж се чуло „прас“ – ябълката се пръснала преди стрелата да се забие в мишената отзад. Всички аплодирали щастливия Хауъл, който се бил ухилил до уши, когато операторът му го приближил с гузен поглед и казал „Съжалявам, Джош, не успях да снимам. Имах проблем с визьора. Може ли да го направим отново?“
Дали кореспондентът от Ей Би Си се е съгласил, не знам. Понякога в живота се налага да потвърдиш неколкократно, че се доверяваш на някого. Във вярата също.
Един поет и един художник разглеждали картина, представяща изцелението на двамата слепци от Ерихон (Матей 20:29-34). Художникът попитал, „Какво според теб е най-забележителното нещо в тази картина?“ Поетът казал „Всичко е съвсем ясно – позиционирането на образите, изражението на лицата и т.н.“
Художникът открил най-забележителното в нещо друго. Той посочил към стълбите на една къща в ъгъла на картината. „Виждаш ли този захвърлен бастун, който лежи там?“ „Да“, отговорил поетът, „но какво означава той?“ „Слепецът, който изтичал при Исус е толкова сигурен, че ще бъде изцелен“, казал художникът, „че оставил бастуна си. Той нямало да се нуждае от него повече и сега бяга към Господа все едно вече може да вижда.“
Твърде често ние пазим нашите бастуни и патерици за всеки случай, вместо да гледаме към Исус, начинателя и завършителя на нашата вяра!
Доверил ли си се напълно за съдбата си на Исус? Захвърлил ли си патериците? Тичаш ли към Него?
Не количеството вяра, а обектът на вярата има значение. Вяра колкото синапово зърно може да премести планини. Слаба вяра в силен обект е по-важна от силна вяра в слаб обект. Не е важно „колко много“ вярваш, а е важно дали си се доверил на Господ Исус Христос за спасението си.
Във 2 Тимотей 1:12 Павел казва „Знам в кого съм повярвал“. Той не казва „Знам в какво съм повярвал“, не казва „Знам колко много съм повярвал“, макар че и тези две щяха да са верни. Не казва „знам кога съм повярвал“ и не казва „знам защо съм повярвал“. Според проповедника Спърджън, Павел сякаш казва:
„Познавам личността, в чиито ръце съм положил настоящото си състояние и съдбата си за вечността. Знам кой е Той и затова без колебание оставям себе си в ръцете Му. Да повярваш в Исус Христос е началото на духовния живот.“
Ако се опитваш да запазиш душата си, ти си я загазил и един ден горчиво ще съжаляваш. Ти не можеш да се опазиш сам. Единствената ти надежда е да довериш всичко, което си, на Исус. Предай всичко Нему и ще бъдеш в безопасност.
И накрая, Апостолският символ започва с думите „Аз вярвам“. Защо не казва „Ние вярваме“? Отговорът е прост. Истинската вяра е винаги лична. Аз не мога да вярвам заради теб и ти не можеш да вярваш заради мен. Никоя съпруга не може да вярва заради съпруга си и родителите не могат да вярват заради децата си.
Трябва сам да решиш. Не можеш да се осланяш на вярата на прадедите. Това, че си се родил в православна страна не означава, че ти си православен вярващ. Не можеш да се осланяш и на вярата на близките ти. Това, че си се родил в семейство на вярващи родители не гарантира спасението ти. Не можеш да се осланяш на традициите. Това, че някой те е натопил в купела като бебе не означава, че си кръстен. Означава просто, че от сухо си станал мокро бебе.
Църквата е общност от отделни вярващи, които са съединени чрез общата си вяра в Исус Христос. Затова вече 2000 години църквата потвърждава Апостолския символ. Той изразява нашата обща вяра в Христос.
Истинската вяра е личностна вяра. Символът започва с думите „Аз вярвам.“ А ти вярваш ли? Християнин е човек, който истински вярва в Исус, напълно се доверява за съдбата си на Него, лично той вярва в Исус. Имаш ли такава вяра? Можеш ли да кажеш, „Аз вярвам“? От отговора ти зависи твоята съдба за вечността.
Нека се помолим.
 _____________
БПЦ "Нов живот" Варна