вторник, февруари 07, 2023

Боже, ако съществуваш, направи земетресение!

По повод ужасното земетресение в Турция и Сирия, прочетох нещо, което трябва да накара всеки, който го чуе, да се замисли. На 25 декември (Рождество Христово), 1908 г., вестник „Il Telefono”, издаван в италианския град Месина и известен с вулгарния си антирелигиозен език, публикува сатирична поема със заглавие „Детенцето Исус“. В нея авторът предизвиква Бог да докаже, че съществува, като изпрати земетресение. Ето го в (мой доста несъвършен) превод:

 


О, детенце, човек същински,

но и същи Бог!

Заради кръста драгоцен,

Отговори на нашта просба.

Щом мит не си, покажи ни -

със земетресение смажи ни.


Текстът в оригинал на италиански: 

Mio piccolo bambino
vero uomo, vero Dio
Per l’amore della croce
rispondi alla nostra voce:
se tu non sei veramente un Mito,
schiacciaci sotto un terremoto.

Три дни по-късно градът е разрушен от ужасен трус, който убива 84000 души. Toва се смята за най-разрушителното земетресение в Европа. Божието Слово казва, „Страшно е да падне човек в ръцете на живия Бог.“ (Евреи 10:31)!

Срещнах доста скептични коментари в нет-а, изразяващи съмнение относно твърдението, че това стихотворение е публикувано точно в навечерието на земетресението. Но има достатъчно доказателства за истинността на случката. Случката за публикуваното стихотворение в навечерието на ужасното земетресение е потвърдена от италианския вестник „Corriere d’Italia”, както и в германски, френски и американски вестници.

Разбира се, атеистите веднага ще кажат, че това е съвпадение. Аз предпочитам Библейското определение за съвпадение: "Нещо, което се случва едновременно с друго нещо според Божието провидение и подредба на обстоятелствата". Както казва Айнщайн, "Съвпаденията са Божият начин Бог да остане анонимен."

Това не означава, че всяко земетресение и всяко зло са непременно наказание за неверие или богохулство. Понякога природните бедствия са резултат от безразсъдни действия на човека, но те може да са и следствие на цялостния ефект на първородния грях върху природата (Римляни 8:22). 

Във всеки случай, всеки катаклизъм е също повод да се замислим, че в крайна сметка Бог е този, който управлява природните процеси и историята. И един ден всеки от нас ще отговаря пред Него.

Снимка: Wikipedia.