Monday, March 20, 2017

Йосиф и неговите братя (Битие 37-38)

/проповед от Джош Прово/

Днес продължаваме да изучаваме първата книга в Библията- Битие.  Според мен книгата може да се раздели на четири части.  Първите единайсет глави се отнасят до Сътворението, потопа в дните на Ной и вавилонската кула.  Всъщност тези глави представляват увода към всичко друго в Божието слово.  

Във втория разрез- от Битие 12 до 25- се запознаваме с Авраам и разбираме как Бог ще благослови целия свят чрез този мъж и семейството му. Виждаме как Бог най-после дава наследник на Авраам и Сара, когато Авраам е на 100 години, а Сара- на 90.  

Третият разрез включва всичко от Битие 25-а глава до Битие 36-а.  Тези глава ни показват какъв мъж е Яков, внукът на Авраам, и как Бог го променя от измамник до мъж на силна вяра. Свършихме тази секция миналата неделя.

Днес започваме последната секция на книгата, която започва с 37-ма глава и върви чак до края на книгата, т.е. 50-та глава.  Главният герой в тези глави е един истински герой на вярата, Йосиф.

В днешната проповед ще видим как Бог работи в неговия живот и ще се запознаем със следващата брънка във веригата между Авраам и Исус.  Ако имате Библии, намерете Битие 37-ма глава.  Засега само ще прочета само от 18-ти до 20-ти стих.

Нека се помолим.

В началото на днешния разказ Яков, внукът на Авраам, има 12 синове.  Той има шест сина от Лия, двама от слугинята на Лия, двама от слугинята на Рахил и след тези му се ражда Йосиф.  След известно време Рахил отново забременява, но за съжаление, този път умира при раждането.  Яков кръщава своето 12-то и последно дете Вениамин.

И преди да наченем тази история, трябва да ви дам един много важен детайл.  Името на Бог никога не е споменато в тези две глави.  Нито дори един път!  А в същото време, Бог е много деен в тези глави.  Той непрекъснато насочва живота на тези хора към Своята слава, но изглежда сякаш славата на Господ не е главната цел на това семейство.  Не искам да ви отегчавам, но трябва още един път да ви покажа този важен ключ от Новия завет.  Относно тези старозаветни истории Павел ни казва: „Всичко това се случи като пример за нас, така че да не бъдем хора, които желаят да вършат зло като тях.“  Няма да видим хубав пример за това как да водим живота си.  Но ще видим как Бог работи въпреки греховете ни и лошите ни обстоятелства.  Добре, според мен сме готови да видим какво ни казват тези две глави.

Сега Йосиф е на 17 години и работи с четиримата синове на слугините, като пасат стадата на баща си.  Доколкото знаем Йосиф е като цяло добро момче, но не винаги се отнася добре с братята си.  Например когато братята му направят нещо лошо на полето, Йосиф веднага докладва за станалото на Яков, щом се приберат.  И понеже Йосиф прави това, братята му започват да го мразят.
Нещата се влошават, защото бързо става ясно, че Йосиф е най-любимият син на баща си, защото Йосиф му се ражда, когато той вече е стар.  

Искам да ви припомня, че Яков не е измислил греха на пристрастието.  Авраам предпочиташе сина си Исаак и Исаак на свой ред обичаше Исав повече от Яков, докато Ревека предпочиташе Яков повече, отколкото Исав.  И сега Яков продължава в постъпките на баща си и дядо си, и обича Йосиф повече от останалите си синове.  Яков доказва пристрастието си, когато дава на Йосиф една хубава шарена дрешка.  Както може би си представяте, това ядосва братята още повече. 

Родители, не бива да показваме повече любов само към едно от децата си и да пренебрегваме другите!  Това е ясно!  Но същевременно тези стихове ни напомнят, че грехът лесно се предава от едно поколение на следващото.  Трябва да внимаваме да се държим добре, защото децата ни винаги ни гледат. 
Вече ви казах, че на Йосиф му харесваше да докладва братята си пред баща си, когато те постъпваха лошо. Но това не беше всичко. 

В следващите стихове виждаме още една от грешките му.  Бог дава важен сън на Йосиф. В този сън Йосиф и братята му събират снопове всеки по отделно.  Изведнъж снопът на Йосиф се изправя и другите снопове формират кръг около него и му се покланят.  Според мен, Бог е дал този сън на Йосиф, за да му открие какви планове има за него.  И какво прави Йосиф, щом се събужда?  Като че ли казва на братя си: „Няма да повярвате какво видях насън!  Страхотно беше!“  

Библията не ни разкрива дали това решение на Йосиф е правилно или не, но пък аз лично смятам, че тук Йосиф не постъпва много разумно!  Ако сънуваш, че караш по улицата в лъскава нова кола и ме виждаш, че ровя из боклука, не трябва да ми го разкажеш и да ми го навреш пред очите!  Не искам да зная!
Иосиф сънува две подобни сънища и ги разказва ту на братята си, ту на баща си.  Яков е доста обиден, когато разбира, че Йосиф намеква, че и той ще му се поклони.  Яков смъмря сина си за казаното, но и също пази думите му в сърцето си, защото разбира, че това е нещо като пророчество.

Всички тези неща, т.е. докладването на Йосиф, шарената дрешка и разказаните сънища ни довеждат до един ден, който променя семейството завинаги.  Един ден Яков моли Йосиф да види как са братята му, тъй като те пасат стадата си на повече от 75км от дома.  Облича се с шарената дрешка и се отправя към Сихем.  Дали не е възможно, че Йосиф облича подаръка си, за да напомни на братята си кой е любимецът в семейството?  

Йосиф пристига в Сихем – същият град, в който Симеон и Леви избиха всеки мъж заради сестра си Дина.  Там Йосиф узнава от един непознат, че десетте му по-големи братя са се преместили в Дотан, едно градче на около 25км на север.  Йосиф продължава пътя си.  И преди да пристигне до тях, братята му го виждат отдалеко.  Знаете ли как са го съзрели отдалеч?  Според мен са го разпознали, защото изглеждаше ето така.  Трудно би било да НЕ го видиш!

И сега се озоваваме в стиховете, които прочетох по-рано.  Братята на Йосиф решават да го убият и най-после да докажат, че тези негови сънища не са верни.  Единственият добър брат измежду тях е бил Рувим, който съветва да не го убият, а по-скоро да го хвърлят в една дълбока яма.  Разбираме по-долу, че целта му е била да го избави и да го прибере, щом другите братя си тръгнат.  И така, братята хвърлят Йосиф в ямата и сядат да обядват. 

После виждат, че един керван се приближава.  Мъжете в този керван са исмаиляни.  Значи, те са потомци на Исмаил, по-големия син на Авраам.  Юда бързо крои план.  Предлага на братята си да продадат Йосиф като роб на кервана, вместо да го убият.  Единствената разлика при този сценарий е, че братята ще си тръгнат с 20 сребърника!  И така, братята продават своя по-малък брат, мислейки, че никога няма да го видят отново.  Те считат, че този съновидец ще умре в робство.

За да измамят Яков, братята убиват един козел и потапят шарената дрешка на Йосиф в кръвта, за да убедят баща си, че Йосиф е бил убит от лют звяр.  Планът им е успешен.  Щом Яков вижда кървавата дрешка, той се убеждава, че Йосиф е мъртъв.  Главата свършва с информацията, че Йосиф е продаден в Египет на началника на бодигардите на Фараона.  Сега по всичко изглежда, че няма много надежда за Йосиф, но нашия Бог отново е промислил всичко.  В идващите седмици ще разберем как Бог действа в живота на този незначителен египетски роб.

Но има още една история, която искам да разгледаме.  Сега да обърнем вниманието си върху глава 38-а.  Вижте какво ни казва първият стих: „По онова време Юда се отдели от братята си и се засели при един адуламец на име Ира.“ Събитията в тази глава се случват, след като синовете на Яков му казаха за „смъртта“ на Йосиф.  Понякога се изкушавам да предположа неща за Библията, които не са разкрити в нея.  Не искам да направя това тук.  Но според мен не е съвпадение, че Юда оставя семейството си, след като е извършил тази постъпка.  Може би от срам или поради вина е решил да живее другаде.  Може би е изпитвал твърде много болка, когато всеки ден е виждал скърбящия си баща.

Събитията в тази глава се случват в рамките на 23 години.  Знаем това, понеже след 23 години Яков и семейството му се преселват от Ханаан до Египет и по това време Юда и семейството му са все още с тях.  Защото знаем, че всичко това става само в продължение на 23 години, трябва да предположим, че някои от събитията през тях са се случили сравнително бързо.

Добре, какво прави Юда?  Юда се сприятелява с един мъж, който се казва Ира.  Докато е при Ира, Юда вижда една жена, бързо я обиква и скоро двамата се оженват.  Много скоро тя ражда първия им син и до няколко години тя ражда още двама синове.  Когато най-големият им син е пораснал-  тук трябва да предположим, че е бил само тийнейджър- Юда намира жена за него, и двамата се оженват.  Тази жена се казва Тамар.  Тамар и мъжът й нямат дълъг и щастлив брак.  Скоро мъжът й умира.  Защо умира?  Библията казва, че той е умрял, защото е бил нечестив пред Господа; Господ го убива.  Всеки ден Бог се смилява над нас и грешките ни, но този случай Бог- в справедливостта си- решава да осъди този мъж, като го убива.

След това Юда дава втория си син на Тамар и двамата се оженват.  В онези дни е имало традиция, че ако един женен мъж е умрял, без да има дете, неговият брат е длъжен да се ожени за жена му и да има син с нея заради умрелия.  Идеята е да се продължи рода на починалия.  Този обичай не се харесва на втория син, затова той решава да не прави това, което Бог иска от него.  Ако се интересуваш от подробностите по тази история, може да прочетеш девети стих. И така, Бог осъжда и този син и го убива.

Добре.  Сега на Юда му остава само още един син.  Синът все още е малък и не става за женене, и затова Юда не го дава на Тамар.  Юда изпраща Тамар в бащиния й дом с обещанието, че ще я повика отново, щом третият му син е пораснал.  Казано е, че Юда се е страхувал, че третият му син също ще умре, ако се ожени за Тамар.

След известно време жената на Юда умира.  Юда иска да се утеши, и затова той с приятеля си Ира се отправят към един далечен град, за да прекара време с някои други приятели там.  Тамар чува от някого, че Юда идва към нея.  Тя съзнава, че третият син вече е пораснал и явно Юда е решил да не й го даде, и така тя крои много зъл план.  Тя се преоблича като проститутка.  Облича се с воал, каквато е традицията за проститутките, и отива при един кръстопът, през който Юда трябва да премине.  Целта й е да придобие дете чрез бащата на починалите си съпрузи, тъй като не може да бъде с третия син.

Там тя го изчаква и когато Юда пристига, той се доближава до нея.  Юда решава да се утеши с нея и двамата прелюбодействат.  Само да ви напомня, че тези хора не ходят по Божия път.  За услугата, Тамар иска от Юда едно яре, но той няма ярета със себе си.  Затова той й дава три лични предмета и й обещава, че ще й изпрати ярето.  След малко Юда намира едно яре и изпраща приятеля си да го занесе на проститутката, като му казва да вземе личните му предмети от нея.  Разбира се, Ира не успява да намери Тамар, защото тя вече не е там.  Юда е доста смутен от това и решава да не я търси повече.

След три месеца става ясно, че Тамар е бременна.  Щом разбира, че Тамар е забременяла, Юда е много сърдит, защото той си мисли, че Тамар е пренебрегнала волята му и не е дочакала третия му син.  Той казва, че тя трябва да бъде убита поради прелюбодейството си.  Какъв лицемер!  Преди да бъде осъдена, Тамар разкрива, че тя познава таткото на бебето.  Тя показва трите предмета на Юда и казва, че човекът, който притежава тези неща, е бащата на детето й.  Юда е съвсем засрамен.  Той се съгласява да се ожени за Тамар.  Те никога нямат нормално съпружеско взаимоотношение, но поне Тамар има някого, който ще защитава нея и бебето.  При раждането става ясно, че Тамар не е била бременна само с едно бебе, а с цели две!  Тези две бебета се казват Фарес и Зара.  След това Юда, Тамар, Фарес и Зара отпътуват от онази земя и се отправя пак към Обещаната земя.

И така свършва Битие 38-та глава.

Днес разгледахме две много различни истории, но според мен и двете имат една обща поука.  Ще обясня тази поука след малко, но първо искам да обсъдим няколко въпроса заедно по групи.  Днес въпросите ни идват от 1 Коринтяни 1:26-31.

ВЪПРОСИ

Според Павел какви хора са вярващите в Коринт? (ст.26)
Защо Бог се радва да използва такива хора? (ст.27-28)
Защо „нито една плът“ не може да се хвали пред Бога? (ст.29)
Според теб защо Бог не иска никой да се хвали пред Него?
Какво иска Бог да е за нас? (ст.30)
В края на краищата, с Кого трябва да се хвалим? (ст.31)

ПРИЛОЖЕНИЕ

Казах ви по-рано, че тези две истории имат една обща поука.  Тази поука е следната:  Бог може да ни използва независимо от нашите обстоятелства.  Казано по-друг начин:  Бог взема счупените парчета на нашия живот и създава нещо хубаво от тях.

Помислете върху живота на Йосиф.  Ще видим в следващите седмици, че Бог го използва, за да избави цялото семейство на Яков и дори цялата страна на Египет.  Но тази седмица разбираме две неща за него.  Първо, Йосиф се отнасяше арогантно спрямо братята си и носеше шарената си дрешка, за да могат всички да знаят кое е най-любимото дете в семейството.  Също видяхме, че Йосиф е бил продан като роб, напълно изоставен от семейството си.  От своите лични постъпки и постъпките на братята му, може да заключим, че Йосиф не е човек, който би трябвало да бъде важен.

Но Бог го използва да спаси множество хора.  Дори можем да кажем, че Бог е спасил много хора ЧРЕЗ трудностите на Йосиф.  Бог обещава да извърши същото и в нас.  Римляни 8:28 казва: „И знаем, че във всичко Бог работи за доброто на онези, които Го обичат, онези, които призова, защото такъв бе планът Му.“  Смяташ ли, че Бог няма да използва някого като теб, защото си сторил грешки като Йосиф?  Смяташ ли, че Бог няма да използва някого като теб, защото ти си жертва на лошите постъпки на други хора?  Мислиш ли, че си толкова съкрушен, че е невъзможно да се създаде нещо красиво от твоя живот?  

Разбираме от тези стихове в 1 Коринтяни, че Бог се радва да използва съкрушените, „счупените“ хора.  Хора като нас.  Защо?  Ето какво казва Павел в следващото си писмо към коринтяните: „Но ние сме само като глинени делви, в които то- т.е. спасението- се пази, за да стане ясно, че надминаващата всички останали сила идва не от нас, а от Бога.“  Бог използва Йосиф и Бог използва и нас.  Защо?  Защото Той е Бог, и Той иска всички да видят какъв шедьовър може да сътвори от живота ни!

О!  И още едно нещо.  Казах в началото, че ще се запознаем със следващото звено от Авраам до Христос.  Знаете ли кое е това звено?  Много хора предполагат, че е Йосиф.  Той е важен герой, но той не е звеното.  Кой е наследникът на Божието обещание?  Вижте какво казва родословието на Исус в Матей 1-а глава. „Авраам роди Исаак; Исаак роди Яков; Яков роди Юда и братята му; Юда роди Фарес и Зара от Тамар; Фарес роди Есром; Есром роди Арам…“  

Кой е наследникът?  Фарес!  Фарес бе роден в едно много повредено семейство!  Баща му бе свекърът на майка му.  Той бе заченат в прелюбодейство и родителите му никога не се обичаха.  Това бебе, което бе смятано за извор на срам, е използвано от Господ по този велик начин.  Слава на Бога, че Той използва такива хора! 

Не знам какви грехове сте допускали в живота си.  Не знам какви неща са ви се случвали.  За много от вас не знам от какви семейства идвате.  Но зная едно нещо със сигурност.  Бог търси съкрушени хора, които са готови да положат вярата си в Него и да Го следват.  Готов ли си да предадеш живота си в ръцете на Този, Който може да създаде нещо красиво от твоя живот?


Нека се помолим. 

П-р Джош Прово (БПЦ "Нов живот" Свищов)

--
БПЦ "Нов живот" Варна
19.03.2017