/проповед/
Поредица проповеди „Имената на Бога“
Моето пълно
име е Трифон Димчев Трифонов. Кръстен съм на дядо си Трифон, а баща ми се
казваше Димчо. Като малък не си харесвах много името, защото някои деца ми
викаха „Трифка“ и правеха асоциации с изтривалката за тяло.
В
България все още съществува този обичай да кръщаваш детето си или името му поне
да започва с първата буква от името на дядото или бабата. Някои даже убиват с
един куршум два заека – напр. Марадона на бабите Мара и Дона.
Но има
и такива родители, които не спазват тази традиция и дават пожелателни имена на
децата си.
Например,
Виктория (с пожелание да е победителка в живота), Борис, Симеон, Калоян и
Самуил (с пожелание детето да стане толкова велик като тези български царе),
Дария, Дарина, Дарена (наричайки детето си дар). В опита си да пожелаят
положителни черти на детето си някои родители стигат до крайности – като
родителите на Храбър Геройски.
Срещат
се и още по-странни имена, които аз поне не мога да си обясня, като Гуца
Контопишева, Изгрев Топков и Кокона Катърова.
Но дори
тези нескопосани опити за оригиналност показват, че името за хората е важно.
Днес започваме нова поредица проповеди, наречена „Имената на Бога“. В нея ще
видим, че за Бог името също е важно! Ще разгледаме имената Яхве, Адонай,
Елохим, Ел-Рои, Яхве-Ире, Яхве-Шалом, Яхве-Нисий и Яхве-Рафа.
Днес ще
се спрем на името Яхве. То е преведено в нашите Библии като „Господ“.
Исая
42:8 „Аз съм Господ (Яхве); това е Моето име; и няма да дам славата Си на друг,
нито хвалата Си – на изваяните идоли.“
Повечето
библейски учени смятат, че Яхве е личното име на Бог и че всички останали имена
са допълнителни описания на Неговия характер и дейност.
Името
„Яхве“ (Господ) се среща над 6800 пъти в Библията. Това е три пъти повече от
името Елохим. Значението на думата е „съм“, т.е. „живея“. С други думи, в
същността си Бог е живот и този живот може да се открие само в Него. Той е самосъществуващият
и личностен Бог.
Първоначално
Яхве се изписва само с 4 съгласни, без гласни – YHWH. Евреите са считали името за толкова
свято, че не са го произнасяли, за да не го осквернят с езика си.
Когато
са стигали до него в текста, те са го прескачали. Единственият път, когато са
го изричали на глас е веднъж годишно, в Деня на изкупление. Когато писарите са
преписвали Писанията, те спирали и се изкъпвали, преди да напишат името и
използвали нов писец за него, след което не го използвали повече.
Колко различно
е това отношение от отношението към Божието име днес! Ние сме прекалено
небрежни към Божието име. Не само че не се притесняваме да го произнасяме, но и
го използваме за щяло и нещяло, без да влагаме истинското му значение.
А третата
заповед ни заповядва да не произнасяме напразно името на Господа. Но тази липса
на респект пред Божието име произлиза от липсата на респект към Бога. Хората
просто не вярват в Бога или ако вярват, Той заема незначително място в живота
им. Техният Бог е прекалено малък бог.
Те или
го мислят за небесен полицай, който ги наказва за лошо поведение или за старец
с голяма брада, който ги наблюдава от небето. А някои се отнасят към Бога като
към дух от бутилка, който трябва да изпълнява техните желания.
Обществото
ни като цяло не вярва в истинския Бог на Библията. Хората си създават една гротескна,
изкривена картина на Бога. Създават свой измислен бог по свой образ и подобие и
се покланят на него. А истинският Бог е затворен зад решетките на неверие и
непокорство.
А в какъв
Бог вярваш ти? Изкушаваш ли се също да създаваш свой собствен бог? Или вярваш в
истинския Бог?
Прочит Изход
3:1-15 (без да показвам текста на екрана, насърчавам ги да си отворят Библиите)
Мойсей
е посред нищото в пустошта, и пасе стадото на друг човек. Чувствал ли си се
някога и ти така – сам, без цел и посока, без да знаеш какво да очакваш
занапред?
Мойсей
също се чувстваше така, но Бог го беше поставил там с цел. Бог беше там с него
и щеше да го използва.
Бог владее
над живота. Затова няма значение колко време си бил на едно място – 40 часа, 40
дни, 40 седмици или 40 години. Той знае къде си и как се чувстваш. Той чака да
стигнеш до края на силите си, за да започне ново дело в теб.
За да
разберем кой е истинския Яхве, нека разгледаме 4 от неговите характеристики,
които виждаме в нашия текст – Яхве е личностен, присъстващ, мощен и един Бог,
който спазва своя завет и обещания.
1.
Яхве
е Личностен.
Изход
3:7-8 И Господ каза: Наистина видях страданието на людете Ми, които са в
Египет, и чух вика им поради надзирателите им; защото познах неволите им. И
слязох, за да ги избавя…“
Бог вижда
нашето страдание и състрадава на нещастието ни. Когато Бог чува твоите викове,
Той е загрижен за това, през което преминаваш. Без съмнение и Мойсей се е
зарадвал, когато е разбрал, че Бог идва да ги избави. Може би си е казал,
„Давай, Господи! Направи го! Крайно време е!“
Но след
това чува Бог да казва, че Той иска да мобилизира и да използва не някой друг,
а него, за да освободи народа си: „И тъй, ела сега, и ще те изпратя при Фараон,
за да изведеш людете Ми израиляните, от Египет.“ (ст. 10)
Бог е личностен
Бог и състрадава на нещaстието
ни. От разговорите ми в център Ренесанс, а и не само от тях съм се уверил, че
това твърдение е може би най-големият препъни камък за вярата на българина.
Той
възприема Бог като безличностна сила и му е трудно да разбере, че Бог е личност.
Парадоксът е, че когато изпадне в беда,
се моли на Него! Може би основният проблем е, че хората си представят личността
единствено в тяло, а Бог е Дух.
2.
Яхве
е присъстващ.
Бог не
е само личностен, но и Един, който присъства сред нас. В ст. 11 Мойсей се
опитва да се измъкне от тази задача, като казва, че той не е никой. Той се
чувства неспособен и недостоен. В следващата глава Мойсей казва на Бог, че не е
красноречив, за да говори на фараона (Изход 4:10).
Но в
ст. 12 Бог му отговаря: „върви; и Аз ще бъда на устата ти, и ще те науча какво
да говориш.“ С други думи, Аз ще съм с тебе. Мойсей беше ужасен от магнитуда на
задачата, но Бог искаше да знае, че Той ще е с него.
След
което Мойсей описва колко абсурдно е това, като казва:
Изход
3:13 „А Мойсей рече на Бога: Ето, когато отида при израиляните и им кажа: Бог
на бащите ви ме изпрати при вас, и те ме попитат: Как Му е името?, какво да им
кажа?“
Мойсей
се съмнява, че Божиите люде ще го послушат, затова моли Бог да се разкрие по
начин, по който не го е правил преди. Мойсей иска да знае Божието име.
Египтяните
имаха много богове, и всеки от тях си имаше име. Но на какво име отговаря Бог? Мойсей
знаеше, че Бог съществува, но знанието му се простираше само дотам, че Бог е
Богът на неговите предци. Той се нуждаеше от име, от титла, от нещо което ще
има тежест пред израелтяните и пред фараона.
Интересно
е, че Бог не му дава име. Казва само, че Той е този, който е.
Изход
3:14 „И Бог каза на Мойсей: АЗ СЪМ ОНЗИ, КОЙТО СЪМ. Рече още: Така ще кажеш на
израиляните: ОНЗИ, КОЙТО СЪМ ме изпрати при вас.“
Тук
разбираме, че Този, който винаги е съществувал, също така присъства сред нас.
Той е съществувал отпреди създаването на света и присъства тук сред нас.
Същият
Бог, който е работил чрез патриарсите сега говореше на Мойсей. Бог е избавял в
миналото и ще избавя и днес поради това, което е. Този, който винаги е
съществувал работи и сега.
Исая
43:10-11 „… за да Ме познаете и да повярвате в Мене, и да разберете, че Аз съм,
че преди Мене не е имало Бог и след Мене няма да има.“
Чували
сте за християнския автор и лектор Кори тен Буум. Като малка баща ѝ я слагал в
леглото и я завивал. Говорил с нея и се молил с нея. Накрая поставял голямата
си ръка на нейното лице, за да ѝ покаже, че неговата ръка ще е с нея дори
когато спи. По-късно, когато Кори била изпратена в концлагер, тя молила Бог да
я завие и да постави ръката Си на лицето ѝ. Това ѝ давало мир и така тя можела
да заспи. Бог е присъстващ Бог дори в нашите страдания!
3.
Яхве
е мощен.
Изход
3:15 „И рече Бог още на Мойсей: Така ще кажеш на израиляните… Това е името Ми
довека и с това име ще Ме помнят из род в род.“
Бог е личностен
и присъстващ. Но Той е също мощен Бог.
Изход
3:19 „Но зная Аз, че египетският цар не ще ви остави да отидете, нито даже под
силна ръка.“
Ще има
съпротива. Но Мойсей няма нужда да разчита на собствената си сила. Той е само
Божият инструмент и Бог ще снабди силата, за да избави народа Си.
На
друго място, в Изход 33:18 виждаме, че Мойсей има куража да помоли Бог да му
покаже силата Си. Той не иска да се покланя на Бог, който е твърде малък бог и
казва, „Покажи ми славата Си.“ И Бог му отговаря с думи, след които Мойсей вече
няма да е същият:
Изход
33:19 „Аз ще сторя да мине пред тебе цялата Моя слава, и ще проглася пред тебе
името Яхве.“
Ако само
можеш да зърнеш частица от Бога, това ще те промени завинаги!
4.
Яхве
пази завета си.
Три
пъти в Изход 3 и веднъж в края на гл. 2 Яхве разкрива, че Той е Бог, който пази
завета Си.
Изход
2:24 „Бог чу стенанията им и си спомни завета Си с Авраам, с Исаак и с Яков.“
Изход
3:6 „Аз съм Бог на баща ти, Бог Авраамов, Бог Исааков, и Бог Яковов.“
Яхве пази
своите обещания. Той пази Своя завет. Бог сключи завет с Ной в Битие 9, като му
обеща че никога повече няма да унищожи света с потоп. В Завета си с Авраам Яхве
обеща да благослови потомците му чрез Исаак (Битие 12:1-3).
В Божия
завет с Давид Бог обяви, че един от потомците на Давид ще бъде царски престолонаследник
(2 Царе 7:12). Това се изпълни, когато Исус, който беше потомък на Давид, се
роди в Давидовия град.
Днес в
нашата култура ние не сключваме завети, а договори. Има прилика, но има и две съществени
разлики.
Първо, заветът
важи безкрайно, а договорите се прекратяват.
Второ,
договорите обикновено се отнасят до един аспект от живота, а заветът покрива
цялото съществуване на човека.
Самата
дума „завет“ идва от еврейския корен със значение „режа“. Когато двете страни
сключвали завет, те преминавали между двете половини на разсечени на две
животни. С това символично показвали, че ако някоя от страните наруши завета,
те ще станат като резсечените животни.
В Изход
24:3-8 Мойсей поръсва кръвта от животното на олтара и върху людете, за да
покаже, че те влизат в завет с Бога.
Когато
Бог сключва завет, Той го пази. Когато обещае нещо, можеш да разчиташ на Него.
Както казва
Псалм
119:50 „Това е моята утеха в скръбта ми, защото словото (обещанието) Ти ме
съживи“.
Пазиш ли своите обещания? Как се отнасяш
към завета, който си сключил с твоя съпруг или съпруга? Верен ли си в брака?
Готов ли си да простиш? Истинският християнин никога няма да престъпи своя
завет, защото знае че неговият брак е символ на взаимоотношенията между Христос
и църквата. Защото обича Яхве и се учи от Него.
Яхве е личностен,
присъстващ, мощен и един, който пази завета и обещанията си. Когато осъзнаем
това, нашата представа за Бог ще се промени, а нашето поклонение ще се изпълни
с благоговение и радост.
Ако
наистина искаш да познаваш Бога на Библията, Яхве, помисли за Исус. По думите
на Джон Пайпър, „Исус взе това величествено име на Бога (Яхве), облече го в
смирението на слуга, предаде Себе Си като изкупление за нашия бунт и направи
път за нас, за да видим Божията слава.“
Както
вече казахме, името Яхве не се е произнасяло от евреите. Но ето още нещо
интересно. Равините учели, че едно от знаменията, придружаващи идването на
Месия ще е това, че Той ще може да произнесе това име. Исус не само изрече това
име на глас, но и посочи Себе Си като носител на това име.
Йоан
8:58 „Преди да се е родил Авраам, Аз съм.“
И след
това при осем различни случая Исус използва израза „Аз съм“, за да покаже кой е
Той и какво е дошъл да направи. Той каза, „Аз съм … хлябът на живота,
Светлината на света, Добрия пастир, Пътя, Лозата, Алфа и Омега, Възкресението и
живота.“
Какво
означава за нас това?
Бог
Яхве не е някакъв неличностен абсолют, който се носи в пространството. Яхве е
Личност, затова и ние, като създадени по Негов образ, сме личности. Затова ние
можем да общуваме с Него чрез Словото и в молитва.
Второ,
Бог Яхве не е отдалечен от нас, но Той е навсякъде, където хората го призовават.
Той присъства там, където хората осъзнават нуждата си от Него.
Трето,
когато се обърнем към Него, Яхве не само присъства и състрадава, но Той е и мощен
да промени нашата ситуация. Няма нищо невъзможно за Бог. Може никога досега да
не си чувал нищо за Бога. Може дори да си Го отхвърлял.
Но в
момента, в който се покаеш и Го приемеш за Твой Бог, за твой Спасител и Господ,
Той идва в живота ти. Той влиза с Духа си в теб и започва Своето дело на освещение
и обновление.
И Яхве
е Бог, който спазва своите обещания. В Словото има над 8800 обещания за тези,
които повярват в Неговото име! Той ни казва, че никога няма да ни остави, че ще
е наш щит, че ще ни води, ще ни дава почивка, ще ни очиства, че ще е верен и ще
е вечно с нас…
Както
казва авторът Уорън Уиърсби, „Ние живеем с Божиите обещания, не с Божиите
обяснения.“ Ако искаш обяснения от Бог, може би е добра идея да се запознаеш с
Неговите обещания и да уповаваш на тях!
Това е Яхве, истинският Бог – Богът, в който аз съм повярвал. Вярваш ли в Него?
Молитва
_____________________
28.09.2025 г.
БПЦ "Нов живот" Варна