вторник, септември 23, 2025

Превъзходен Спасител (Евреи 2-3)



/проповед/ 

Продължаваме с разглеждането на Посланието до евреите. Видяхме, че Исус е Божият Син, който е по-превъзходен и по-велик от всяко творение във вселената, включително славните и мощни ангелски същества.

За евреите ангелите са важни. На иврит „ангел“ (malah) и буквално означава „някой, който предава съобщения“. Тяхната функция беше да предават на хората Божиите послания, да придружават Бог, когато Той се явява на хората и да помагат или наказват хора от името на Бога. (спомнете си Содом и Гомор, или 4 Царе 19, когато ангел Господен уби 185000-на асирийска армия за една нощ).

Веднага, след като демонстрира че Исус е по-превъзходен от ангелите, в началото на втора глава авторът продължава:

Евреи 2:1 „Затова ние сме длъжни да внимаваме повече за онова, което сме чули, да не би да го изгубим някога.“

С други думи, тъй като знаем, че Исус е превъзходен над ангелите и всички живи същества, най-добре да Го слушаме внимателно!

Ако тук отпред до мен застанеше ангел, нямаше ли да го слушаме!? Но колко повече трябва да слушаме Този, който е много по-мощен, по-мъдър и по-славен, самия Божи Син.

Самият Исус дойде и ни даде това славно откровение, затова се казва, „ние сме длъжни да внимаваме“. Защото ако Той дойде и не само ни даде посланието за Божията любов и спасение, но и го демонстрира с живота си, това вече променя всичко!

Трябва да внимаваме над това!

SLIDE Чарлз Дарвин учил да стане пастор. Но докато пътувал по света, за да изследва организмите, той казва, „постепенно стигнах до убеждението, че не мога да вярвам на Стария завет повече, отколкото на свещените книги на индуизма“. Дарвин просто се е отклонил от верния път, от ортодоксалната вяра. И днес неговото учение, доразвито от неговите ученици, е заслепило умовете на милиарди.

Канадският теолог Доналд Карсън казва: „Ние се носим към компромис и го наричаме толерантност; носим се към непокорство и го наричаме свобода; носим се към суеверие и го наричаме вяра.“

Днес много хора казват, харесвам Исус, уважавам Го, бил е велик водач, един от най-големите, наред с Махатма Ганди, Мартин Лутър Кинг… В България почитат поп Богомил, Дънов… Но Исус казва, забравете другите, когато говоря Аз!

Защото, опасността е „да не би да го изгубим някога“ (го = спасението). По-правилният превод от старогръцки е „да не се отклоним“. Харесвам как е предаден от Съвременния превод на Новия завет: „за да не се отклоним от верния път“.

Идеята е за лодка, която се носи по течението. Ако излезете с лодка навътре в морето, и тя няма котва, и се оставите на течението, може то да ви отведе в турски териториални води например. По време на комунизма едно семейство така успява да избяга от България.

Но обикновено не знаеш какво течение и къде ще те отведе. Авторът на Евреи ни казва, ако не внимавате на това, което Исус казва, ако пренебрегнете факта, че той е превъзходен над всяко създание, вие ще се отклоните и ще попаднете в нежелано от вас място.

Никой не се отклонява нарочно. То просто се случва. Ако не сме стъпили на истината за превъзходството на Исус, ще бъдем отнесени от опасните течения на културата, в която живеем, на нашата грешна природа, и на самия дявол.

SLIDE Не е нужно да правиш нещо, за да се отклониш. Нужно е просто да нямаш котва и да се оставиш на течението. Отклоняването от вярата обикновено става постепенно и неусетно, не изведнъж.

Понякога може да изглежда внезапно. Един хубав ден твоят тийнейджър ти заявява, че не му се ходи вече на църква и ще остане вкъщи. Или се връща от университета и ти заявява, че вече не вярва в Бога. Чудиш се как така изведнъж се е променил, но тази промяна едва ли е настъпила изведнъж.

Затова ние виждаме като важна част от служението в нашата църква да дадем една здрава основа на хората в Исус Христос – кой е Той и какво е направил. Насърчавам ви да посещавате групите за ученичество, за изучаване на Библията, студентската група за студентите, младежката за християните, мъжките закуски и женските събирания. Но в края на краищата, всичко зависи от избора на всеки от нас.

Трябва да кажеш, „аз ще внимавам да държа превъзходството на Исус и ще се изграждам на тази основа. Ние не можем да ви го наложим, както вие не можете да заставите децата си. Можете да ги водите, да ги учите и би трябвало да го правите.

В крайна сметка, те трябва да кажат, признавам господството и превъзходството на Исус Христос и ще основа живота си на Него.

Тъмничарят във Филипяни попита Павел и Сила, „Какво трябва да сторя, за да се спася?“ Павел отговори, „Повярвай в Господа Исус Христос и ще се спасиш, ти и домът ти.“ (Деяния 16:30-31)

Но ако зададем обратния въпрос, „какво трябва да направя, за да бъда изгубен?“ Отговорът е, „Нищо“. Просто се носи по течението, накъдето вятърът те отвее. Накъдето течението на този свят, на твоята грешна природа или на дявола те отвее.

Затова авторът на Евреи апелира с такава настоятелност, „трябва да отдаваме голямо внимание на нещата, които сме чули, за да не се отклоним от верния път“. Ние се нуждаем не само от Исус като котва, но и като руля, за да ни направлява по пътя.

SLIDE Евреи 2:2-5 „Защото, ако словото, изговорено чрез ангели, се оказа вярно, и всяко престъпление и непокорство получи справедлива отплата, то как ще избегнем ние, ако сме пренебрегнали едно толкова велико спасение? Спасение, което, отначало прогласено от Господа, се потвърди между нас от тези, които бяха го чули, като им съсвидетелства и Бог чрез знамения и чудеса, чрез разни велики дела и чрез раздаване на Святия Дух според волята Си.“

Когато тук говори за „словото, изговорено от ангели“, авторът има предвид Мойсеевия закон. Не знаем точно как, но индиректно Словото заявява, че ангелите са участвали в даването на Мойсеевия закон на хората. И ако този закон се оказа верен и важен, колко по-важно е Словото, изговорено от Божия Син?

И в ст. 3 той заявява, че това по-велико слово, дадено от по-велика Личност и съдържащо по-велики обещания, ще донесе по-голямо осъждение, ако го пренебрегнем.

Ние се нуждаем да чуем това! Не умирам от удоволствие да ви казвам това, но като проповедник и служител на Исус Христос аз имам отговорността да ви го кажа. Опасно е да чуем това слово и да го отхвърлим или пренебрегнем.

Как ще избегнем осъждение, ако пренебрегнем това толкова велико спасение? Авторът тук говори на вярващи, които са получили това слово, но са го пренебрегнали.

И днес Той се обръща и към нас и пита: „Пренебрегваш ли това толкова велико спасение, което идва от един превъзходен Спасител?“ Има цена, която неминуемо плащаме, ако пренебрегнем това спасение.

Ако нещо е велико, е нужно да внимаваме на него. Ако получиш прекрасен подарък – кола, телефон, лаптоп, ти няма да го пренебрегнеш, нали? Но ще отделиш време, за да научиш как да работиш с него, как да го използваш. Но ако кажеш, „Голяма работа, имал си, дал си ми го,“ това е пренебрежително отношение към подаръка, който си получил.

SLIDE Но ние сме получили възможно най-великия подарък, велико спасение, изработено от нашия Спасител с огромна цена, което ни спасява от огромно наказание.

„Едно толкова велико спасение.“ Много хора, които идват на църква и се наричат християни не разбират какво е направил Исус за тях. Братя и сестри, Исус не дойде, за да направи от нас, лошите хора – добри хора. Той не дойде, за да направи нещастните – щастливи. Той дойде да направи мъртвите – живи. Ние бяхме мъртви в нашите грехове, но днес живеем нов живот чрез Него!

SLIDE Ако ти се давиш и някой те спаси, ти си му благодарен за цял живот, нали? Това бяхме ние, удавници, които бяхме спасени от спасителя Исус!

Ако си на земята и в краката ти има парашут, ще кажеш: „Е, голяма работа, парашут.“ Но ако си в самолет, чиито двигатели са отказали и до тебе виждаш парашут, този парашут изведнъж става много по-ценен в твоите очи, нали?

И ст. 3 продължава,

SLIDE Евреи 2:3-4 „… едно толкова велико спасение? Спасение, което отначало прогласено от Господа, се потвърди между нас от тези, които бяха Го чули; като им съсвидетелства и Бог чрез знамения и чудеса, чрез разни велики дела и чрез раздаване на Святия Дух според волята Си.“

Едно спасение е велико само ако е истинно. Ако е нечия налудничава идея без факти, не си струва да загубиш имущество или дори живота си за нея. Но великото спасение не само бе прогласено от Господа, но и бе потвърдено от тези, които са го чули. Това поставя автора в групата на тези, които не са чули благата вест директно от Исус Христос, което изключва авторство на Павел.

Но по-важното е, че благовестието е получено чрез откровение и е исторически факт. Исус наистина живя. Неговото учение и чудеса са описани достоверно в евангелията. Той умря на кръста и възкръсна физически от гроба, преди да се възнесе в тяло на небето. Много очевидци видяха тези събития и ги описаха. И след това защитиха истината за Исус с цената на живота си.

Към всичко това Бог подкрепи истинността на благовестието и чрез знамения, чудеса и велики дела. Бог чрез Исус Христос наистина ни е дал едно велико спасение. Затова цената на неговото отхвърляне или дори пренебрегване е голяма.

Чудесно е, че ти си дошъл тук да се поклониш на Бога, да се молиш с братята и сестрите. Това показва, че не искаш да пренебрегнеш това велико спасение. Но не се задоволявай с това, надграждай над него. Не слагай това велико спасение на рафта, не го оставяй да хване прах.

Изграждай взаимоотношенията си с живия Бог и следвай Господ Исус Христос всеки ден!

SLIDE Евреи 2:5-8 „Защото не на ангели подчини Той бъдещия свят, за който говорим; но някой е заявил някъде, като е казал: „Що е човек, та да го помниш, или човешки син, та да го посещаваш? Ти си го направил само малко по-долен от ангелите, със слава и чест си го увенчал, и поставил си го над делата на ръцете Си; всичко си подчинил под нозете му“. А като му е подчинил всичко, не е оставил нищо неподчинено на него;“

Тук авторът преминава към друг аргумент относно природата на Исус. В гл. 1 той доказва, че Исус е по-превъзходен от ангелите, че е Бог. Сега той ни казва, че Исус е не само Бог, но че Той е и човек.

Понякога ние, християните, подчертаваме неговата Божествена природа, Неговата трансцедентност толкова, че забравяме, че Той е и човек. Друг път обратно, говорим най-вече за човешката Му природа, за Неговата иманентност, но забравяме, че Той е Бог. Библията обаче заявява, че Той е 100 процента Бог и 100 процента човек. В един определен исторически момент, второто лице на Троицата, Божият Син прибави човешка природа към Своята Божествена природа.

В тази глава авторът говори за Неговата човешка природа. И започва своя аргумент, като казва че Бог е подчинил този и бъдещия свят не на ангелите, а на човека.

SLIDE Бог не даде на ангелите власт над земята, а на човеците. Когато Бог каза, плодете се, размножавайте се, напълнете земята и обладайте я, владейте над всяко живо същество (Битие 1:28), Той не го каза на ангелите, а на хората. Бог заповяда на човека да стане настойник над цялата земя.

И след това авторът на Евреи цитира от Псалм 8, ст. 4, „Що е човек, та да го помниш? Или човешки син, та да го посещаваш? А Ти си го направил само малко по-долен от ангелите…“

С други думи, човекът има по-нисък статут от ангелите, но същеременно Бог му е дал власт, чест и достойнство, които не е дал на ангелските същества.

И когато Исус дойде на земята, поне на външен вид, тъй като ангелите са с по-внушителни размери от хората, Той изглеждаше малко по-долен от ангелите. Представяте ли си колко смирен по дух е Исус, за да дойде на земята, да се въплъти в човешко тяло и да живее като човек.

Той не дойде като супермен или Спайдърмен, Той изглеждаше малко по-долен от ангелите. И когато авторът казва, че Бог е подчинил всичко под властта на хората в ст. 8, това показва, че когато Исус стана човек, Той щеше да упражни тази власт.

И в средата на ст. 8 стигаме до един логичен въпрос:

SLIDE Евреи 2:8б-9 „сега обаче още не виждаме да му е всичко подчинено. Но виждаме Исус, Който е бил направен малко по-долен от ангелите, че е увенчан със слава и чест поради претърпяната смърт, та с Божията благодат да вкуси смърт за всеки човек.“

Авторът познава Писанията, затова казва, че човекът има власт над цялата земя, всичко е подчинено под нозете му. Но след това се оглежда наоколо и се пита, наистина ли човекът има власт над земята?

Неотдавна видяхме как жилището на нашия кмет бе обискирано през нощта и той беше задържан без никакви доказателства, без проверка, само въз основа на думите на една жена.

Има ли някой тук, който да не е бил директно или индиректно засегнат от някакво престъпление, затруднения с финансите, болести, войната, трудности във възпитанието на децата…? Има ли някой, който да има власт над всички тези неща?

Ако сме честни, ще кажем, „Май ние, хората, не владеем положението.“

„Сега обаче още не виждаме да му е всичко подчинено.“ (ст. 8)

Работата е там, че това е обещание, то още не е станало реалност. Исусе, какво да правя, когато минаваме през икономическа криза и инфлация, когато се разболея от страшна болест, когато остарея, когато съм свидетел на такива ужасни престъпления?

Вижте отговора в ст. 9: „Но виждаме Исус.“ Авторът казва, „Не виждам отговор на всички тези богословски въпроси в света, но ще ви кажа какво виждам. Виждам Исус. Това обещание човекът да владее над цялата земя изглежда нереално сега, но то ще се изпълни съвършено в личността на Исус.

Той е Господ на господарите. Чрез Исус човекът напълно възстановява своята човешка природа. И чрез Него човек ще си върне властта, която първоначално бе дадена на Адам и неговите наследници.

Когато погледнем към хаоса, болката и страданието в света и към бедите в нашия живот, това може да ни изглежда химера, но аз ви съветвам да не гледате на тези неща и да кажете, „Но аз виждам Исус.“ Виждам всичко друго, но виждам и Исус.

Много неща не разбираме, докато не видим Исус. Много от нас мислят, че когато намерим отговора на въпроса „защо“, ще намерим обяснение на това, което става в света.

Господи, защо този човек ме нарани? Господи, защо тя ме напусна? Господи, защо допусна да се разболея от тази болест? Господи, защо допусна тази война? Защо допусна да загубя съпруга си? Жилището си? Работата си? Въпросите „защо“ могат да продължават до безкрай.

Но отговорите, които ще ти дадат най-голяма утеха не са на въпроса „защо“. Отговорът, който ще ти даде най-голяма утеха е отговорът на въпроса „кой“. А този отговор е „Исус.“

Може да се взираш в болестите, в бедността, в болките си по цели дни, но когато отвърнеш поглед от тях, ще видиш Исус.

SLIDE Някой сигурно си казва, „Де да можех да вляза в машина на времето и да се върна 2000 години, за да видя Исус! Може даже да си направя селфи с Него! Тогава наистина щях да повярвам! Когато видя Исус с моите естествени очи, ще повярвам.“

Не, това няма да ти помогне да повярваш. Знаете ли колко много хора, които са видели Исус с очите си, са Го отхвърлили и са Му се подигравали? SLIDE Аз те предизвиквам да Го видиш не с естествените си очи, а с очите на вярата.

Вярата е зрението на вътрешния ни човек. Затова ти можеш да видиш Исус точно сега и можеш да положиш вярата си на Него. Можеш да кажеш, „Да, Исусе, вярвам в Теб.“ Не се опитвай да вярваш, просто повярвай. Довери Му се.

Ако това ще ти помогне, кажи го на глас. Кажи: „Исусе, вярвам кой си Ти и в това, което направи на кръста. Просто го изповядай. Кажи като бащата на хванатото от бяс момче, „Господи, вярвам, помогни на моето неверие.“

Важно е да видим Исус с очите на вярата. Можеш да Го видиш като един, който обича грешниците и който умря за тях. Можеш да Го видиш като твоя Спасител. Можеш да Го видиш като твоя Господар. Можеш да Го видиш като твоя приятел, като твоя изцелител…

Нека внимаваме на Исус.

SLIDE Евреи 2:9 „Но виждаме Исус, Който е бил направен малко по-долен от ангелите, че е увенчан със слава и чест поради претърпяната смърт, та с Божията благодат да вкуси смърт за всеки човек.“

„увенчан със слава и чест поради претърпяната смърт… с Божията благодат… за всеки“. Първото важно нещо тук е, че Исус не остана мъртъв, но беше увенчан със слава и чест, защото спасителното дело на кръста беше най-прекрасното нещо, което някога е правено.

И второ, Той успя „с Божията благодат да вкуси смърт за всеки човек“. Той вкуси смъртта заради теб. Той умря за теб. Ти го отхвърли? Той умря за теб. Ти му се присмиваше? Той умря за теб. Сега е твой ред да приемеш това дело, свършено за теб.

Ела при Исус. Виж Исус. Поклони се на Исус!

__________________

17.08.2025 г.

БПЦ "Нов живот" Варна