вторник, февруари 06, 2024

Добрият Пастир


/проповед/

Продължаваме с поредицата „Великият Аз съм“ върху изявленията „Аз съм“ на Исус Христос в евангелието от Йоан. Това са седем или осем изявления, ако включим „Преди да се е родил Авраам, Аз съм“. Вече говорихме за изявленията „Аз съм Хляба на живота“, „Аз съм Светлината на света“, „Преди Авраам Аз съм“, „Аз съм Вратата“. Днес ще разгледаме едно от най-известните Му изявления, „Аз съм Добрият Пастир“.

Нека прочетем

Йоан 10:11-15 „Аз съм добрият Пастир; добрият пастир дава живота си за овцете.​ Който е наемник, а не овчар и не е стопанин на овцете, като вижда, че иде вълкът, оставя овцете и бяга; а вълкът ги разграбва и разпръсва.​ Той бяга, защото е наемник и не го е грижа за овцете.​ Аз съм добрият Пастир. Аз познавам Своите овце и Моите Ме познават,​ както Отец познава Мен и Аз познавам Отца. Аз давам живота Си за овцете.​“

Пастирите или овчарите се грижат за овце. Aз разбирам от овце толкова, колкото разбирам и от шиене на гоблени. Но съм чел, че за овцете са характерни няколко неща.

Първо, овцете са склонни да се отлъчват. Дори да са в среда, в която имат всичко необходимо – зелени пасбища, вода, ако пастирът не ги наблюдава, рано или късно те ще се изгубят от погледа му.

Второ, овцете са беззащитни и плашливи. Оставени сами на себе си, овцете не могат да оцелеят дълго. Всяко друго опитомено животно, пуснато в гората, ще се бори за живота си. Но не и овцете. Оставете в дивото овце и бъдете сигурни, че те са послужили за обяд на някой хищник.

Те нямат нокти, нямат остри зъби, шипове, игли или отрова, за да се бият. Не могат да бягат бързо, за да избягат от вълк или мечка. И доколкото знам, нямат крила, за да полетят.

Откъм стойка също не го докарват. Кучето лае и ръмжи срещу опасността. Лъвът реве, котката извива гърба си в дъга и съска, гърмящата змия шуми с дрънкалката, разположена в края на опашката ѝ. В най-добрия случай овцата може да каже „баа-аа-а“. Не вярвам с това да впечатли някоя мечка. Не съм чувал и някой да сложи овца да му охранява имота.

И накрая, овцете са глупави. Не могат да се оправят сами в този свят.

В източна Турция стотици овце последвали овцата-лидер, която тръгнала към скала и се разбили след нея пред изумените погледи на пастирите. Това се случило в провинция Ван до границата с Иран. Четиристотин овце паднали от 15 метра и намерили смъртта си, но спасили останалите 1100 животни. Как се случило? Пастирите били оставили овцете да се реят наоколо, докато закусват. Загубите се изчисляват на 74000 долара.

Една овца се заблудила и паднала от скала, и 1499 я последвали. Можете ли да си го представите? Всяка от тези 1500 овце да пада една след друга. Скоро планината от овце станала толкова голяма, че тези отдолу били смачкани под тежестта на другите, а тези отгоре лежали на голямо меко одеяло.

Звучи като абсурд, но ни показва защо овцете се нуждаят от пастир – те не са най-умните животни на света. Възможно е да са най-тъпите животни.

В Библията Бог ни нарича овце, защото ние също сме без посока, беззащитни сме и сме глупави. А себе си Исус нарича Добрия Пастир. „Аз съм Добрия Пастир.“ Какво означава това?

Още в началото на нашата поредица казахме, че когато Исус казва „Аз съм“, Той всъщност заявява, че е едно с Бог Отец, с Яхве. Израелтяните смятаха името Аз съм/Яхве за прекалено свято, за да могат да го произнесат с устни. Фразата се произнасяла само веднъж годишно, в деня на изкуплението. Ако е трябвало да се напише, писарят се изкъпвал преди да я напише и след това унищожавал перото.  

По-нататък, за думата „добрият“ е използвана думата „kalos“ на старогръцки, която означава красив и ценен. Значението е, че Исус е не само морално добър, но е също прекрасен и превъзходен във всяко отношение.

Той е добър във всеки свой атрибут точно както Бог Отец е добър и не е способен да направи нищо лошо. Освен това, думата kalos (добър) означава, че Той не е просто един добър пастир, като че ли има други. Той казва, че Той е единственият Добър Пастир!

За слушателите Му това твърдение трябва да е било скандално. В тяхната представа само Бог е добър, а цар Давид е техният пастир. Въпреки това, Исус обявява, че Той е техният Пастир и Бог.

В цялото евангелие на Йоан сякаш Исус сравнява Себе Си с героите на еврейската вяра – Авраам, Мойсей и Давид, за да изтъкне, че Той е много повече от тях, защото Той е Бог.

Това е било възмутително за фарисеите. Те са възприемали тези твърдения на Исус като еретични. Освен това, самите те са се смятали за пастири на Израел. И сега се появява отнякъде Исус и ги изобличава като измамници.

Затова веднага след изявлението „Аз съм Добрият Пастир“, в ст. 12 и 13 Исус подчертава огромния контраст между Себе Си и религиозните водачи. Нека още веднъж видим тези стихове:

Йоан 10:12-13 „Който е наемник, а не овчар и не е стопанин на овцете, като вижда, че иде вълкът, оставя овцете и бяга; а вълкът ги разграбва и разпръсва. Той бяга, защото е наемник и не го е грижа за овцете.“

Исус казва, Аз съм Пастирът, а фарисеите са наемници. И веднага след това се залавя да го докаже.

Първо, казва Той, Добрият Пастир дава живота си за овцете. Той поставя овцете преди себе си и ако е необходимо, се жертва. Наемникът не е истински пастир. Овцете не означават нищо за него. Ако види, че идва вълк, той бяга от него и оставя овцете да бъдат разкъсани от вълка. Той е там само заради парите.

Обратно, Добрият Пастир дава живота си за овцете. Тук предлогът „за“ може да се преведе и „вместо“. Исус умря вместо нас – не като мъченик, не като жертва на трагедия или нелепа случайност, а защото доброволно зае нашето място като наш заместник, за да плати заплатата за нашия грях.

К.С. Луис казва, „Доколкото знаем, на Бог не струва нищо да създаде прекрасни неща, но Му струва Неговото разпване, за да обърне нашата бунтарска воля.“

Някой трябваше да плати цената.

В Старозаветно време в Ерусалим се отглеждаха овце специално за жертването им в храма. Хората, които се стичаха за Пасха и другите празници можеха да си купят жертвено агне на място, вместо да го носят от дома си. Но сега Добрият Пастир щеше да даде живота си веднъж завинаги за овцете.

Точно обратното правеха наемниците. Наемникът получава пари за свършена работа. Той няма дългосрочен интерес. Aко се появеше проблем или нещата не се развиваха според очакванията, той изоставяше овцете.

Наемникът бяга, когато надвисне опасност. Той оставя овцете беззащитни от нападателя. Той е там само заради парите.

Но много лесно е да сочим с пръст и да обвиняваме другите. Да поставяме под съмнение тяхната лоялност. Но вместо да гледаме на другите, нека погледнем към себе си.

Ти казваш, Аз съм посветен на Бога. Посветен съм на църквата. Наистина ли?

Имаш ли тихо време с Бог всеки ден? Направил ли си приоритет участието си в поклонение в църква? Стремиш ли се да си покорен на Бога във всяка област от живота си? Използваш ли дарбите си за Царството? Казваш ли на другите за Исус?

Главният въпрос е, кого следваш – Добрия Пастир или някой наемник?

Дотук казахме, че Добрият Пастир дава живота си за овцете.

Второ, Добрият Пастир познава овцете.

Йоан 10:14-18 „Аз съм добрият Пастир. Аз познавам Своите овце и Моите Ме познават, както Отец познава Мен и Аз познавам Отца. Аз давам живота Си за овцете. И други овце имам, които не са от тази кошара, и тях трябва да доведа; и ще чуят гласа Ми; и ще станат едно стадо с един пастир. Затова Отец Ме обича, защото Аз давам живота Си, за да го взема отново. Никой не Ми го отнема, но Аз от Себе Си го давам. Имам право да го дам и имам право пак да го взема. Тази заповед получих от Своя Отец.“

Исус познава Своите овце. Думата, употребена за „познава“ е ginosko. Смисълът е да познаваш някого от опит, да имаш интимно познание за него. Библията използва тази дума, за да опише взаимоотношения на любов. Като например в израза „Каин позна жена си“ (Битие 4:17). Така, че когато Исус казва, че познава своите овце, Той има предвид, че има лични взаимоотнoшения на любов с нас. Той ни обича нежно.

Един екскурзовод развеждал с автобус туристи в Израел и докато обяснявал историята, разказал как пастирите в древността се отнасяли към овцете – как ги хранили и се грижили за тях, как не ги тикали с тояги, но ги водели, как не били груби с тях, но овцете следвали техния глас. Но докато говорил забелязал, че хората не го слушат, а гледат през прозореца на автобуса как един мъж гони стадо овце. Той хвърлял пръчки и камъни по тях, удрял ги с тояга и дори насъсквал куче по тях. Това било точно обратното на онова, което екскурзоводът разказвал.

Гневен, той скочил от автобуса и попитал човека, „Ти разбираш ли какво правиш? Аз разказвах една очарователна история за нежните пастири, а ти тук биеш и тормозиш тези овце. Какъв си ти, бе?“ Лицето на мъжа придобило учудена гримаса. Накрая той казал, „Човече, ти нещо си се объркал. Аз не съм пастир. Аз съм касапин.“

Исус обича своите овце. Можеш ли да си представиш какво означава това? Добрият Пастир има милиони овце, но познава всяка от тях интимно. Според Йоан 10:3 той знае имената им, а те познават гласа Му.

Един пастор разказва за една случка във Витлеем. Рано една сутрин видял как двама пастири, които очевидно били прекарали нощта със стадата си в пещера и всички овце били заедно, трябвало да се разделят и да тръгнат всеки в своята посока. Един от пастирите отишъл на известно разстояние от овцете и започнал да ги вика. Първо една, след това друга, след това четири-пет животни изтичали към него и така нататък, докато цялото му стадо го последвало.

За властите ти си само един номер, но Богът на вселената те познава по име. Той знае силните и слабите ти страни, знае и най-големите ти тайни и грехове. И въпреки това те обича толкова, че умря за теб.

Той познава и нуждите ни. Псалм 23 дава поетичен израз на Божията грижа за нас. Докато Добрият Пастир се грижи за овцете, овцете Го опознават. Те го познават по-добре, докато слушат гласа Му (Божието Слово). Като Го следват, овцете се научават да Го обичат и да Му се доверяват.

Но ти може да кажеш, „Пасторе, аз мислех, че познавам Добрия Пастир, но не съм чувал Неговия глас и не познавам Неговата любов“, тогава или си заблуден от някой наемник, или си се отделил от стадото. Ако това е така, Библията ни казва, че Добрият Пастир изоставя стадото, за да търси теб.

Днес Той те вика да се върнеш обратно при Него. Утешава те с Неговия жезъл и тояга и те връща в кошарата. Спри да се съпротивляваш и Му позволи да се грижи за теб. Ела и познай Добрия Пастир.

Трето, Добрият Пастир не само дава живота си за овцете и ги познава интимно, но и ги пази за вечността.

Йоан 10:28 „И Аз им давам вечен живот; и те никога няма да загинат и никой няма да ги грабне от ръката Ми.“

Това е една от най-великите истини в Библията. Тези, които продължават да слушат гласа на Христос и да Го следват, няма да погинат. Исус живее в техните сърца.

1 Йоан 5:11-12 „И свидетелството е това, че Бог ни е дал вечен живот и че този живот е в Неговия Син. Който има Сина, има този живот; който няма Божия Син, няма този живот.“

Тук става ясно, че само тези, в които Христос живее и които са управлявани от Него, и които имат Неговия ум, са Негови овце. Те са тези, които няма да погинат, защото вечният живот обитава в тях. Но ако човек живее в грях и няма Христос в сърцето си, ако не е приемал Божията благодат или е отпаднал от нея, е против всякаква логика, че Той няма да бъде отскубнат от ръката на Бога. Божието слово казва, че този, който издържи докрая, ще се спаси и ще получи венеца на живота.

Заключение

Исус е Добрият Пастир. Въпросът е, познаваш ли Го? От това как ще отговориш на този въпрос зависи къде ще прекараш вечността. Разликата е не от небето до земята, а от рая до ада.

Ако познаваш Добрия Пастир можеш да си уверен, че Той винаги ще бъде с теб и ще се грижи за теб. Ако не Го познаваш, те каня да дойдеш при Него още сега. Недей да отлагаш! Ела при Исус днес и Той ще спаси твоята душа. Ще те постави в Божието стадо. Ще ти даде нов живот и ново раждане. Ще дойдеш ли при Него?

Добрият Пастир умря за своите овце. Той ги познава по име и ги обича, и Неговите овце Го познават. И трето, Добрият Пастир ще пази Своите овце за вечността.

Един известен актьор бил поканен на официално събитие и много хора го помолили да изрецитира откъси от известни литературни произведения. Един стар проповедник, който също бил там, помолил актьора да изрецитира Псалм 23. Актьорът се съгласил при условие, че проповедникът също ще го каже.

Рецитацията на актьора била направена с прекрасна интонация и голям драматизъм. Дълго го аплодирали. Гласът на проповедника бил груб и пресипнал от много години проповядване и интонацията му изобщо не била изгладена. Когато свършил, в залата нямало аплодисменти, но нямало и очи, които не са насълзени. След галавечерята някой попитал актьорът какво било различното при двете рецитации. Той отговорил, „Аз знам псалма, а той познава Добрия Пастир.“

Познаваш ли Добрия Пастир?


_______________________

04.02.2024

БПЦ "Нов живот" Варна