петък, март 15, 2024

Карл Маркс или раждането на една мракобесна религия

 


„Възраженията ми срещу Маркс са две: едното е, че е бил заблуден; а другото, че мисленето му е почти изцяло вдъхновено от омраза, бедност и борби. Винаги съм бил несъгласен с Маркс. Но възраженията ми срещу съвременния комунизъм са по-дълбоки от възраженията ми срещу Маркс. Изоставянето на демокрацията намирам за особено пагубно. Малцинство, чието правомощие се основава на дейностите на тайната полиция, е длъжно да бъде жестоко, потисническо и мракобесно. Вярата му, че съществува космическа сила, наречена диалектически материализъм, която управлява човешката история независимо от човешката воля, е просто митология. Неговите теоретични грешки обаче не биха имали толкова голямо значение, ако не беше фактът, че подобно на Тертулиан и Карлайл, главното му желание беше да види враговете си наказани и не го интересуваше много какво се случва с приятелите му в процеса. Доктрината на Маркс беше достатъчно лоша, но развитието, което претърпя при Ленин и Сталин, я направи много по-лоша.“

— Бертран Ръсел, Защо не съм комунист от Портрети от паметта, публикувани през 1956 г.