В езическа България е съществувало многоженството. Мъжете са давали откуп за бъдещата си жена под формата на зестра. След официалното приемане на християнството многоженството е забранено. Жената има повече права – наследява имуществото на починалия си съпруг, може да напусне съпруга си при определени обстоятелства (но не и при негова изневяра).
Така или иначе, в
дохристиянския свят жените са считани за втора ръка хора. Раждането на Църквата
на Петдесетница и проникването на учението на Исус в Европа, а след това и в
света, постепенно променят отношението към жените.
В епохата на бурно индустриално развитие жената е поставена да работи наравно с мъжа. Условията на работа са ужасни, а заплащането и правата на жените – по-малки от тези на мъжете.
В резултат се ражда феминизмът - движение за права на жените, което се
основава на равенство между половете. Не след дълго той е заменен от радикалния
феминизъм, който се бори да установи доминация и контрол на жените над мъжа и
обществото като цяло.
На запад вече радикалният феминизъм e разклатил основите на брака и семейството. Феминизмът е преобърнал
мисленето на жените толкова драматично, че те са изоставили ролята си, отредена
им от Бога.
В резултат, докато се стреми към равенство и дори превъзходство над мъжа, жената се е превърнала в сексуален обект за мъжа. Докато копнее за щастлив и достоен живот, тя е нещастна и е загубила собственото си достойнство.
Докато жадува за материална независимост и
просперитет тя е по-зависима и по-бедна духовно от всякога. Прегърнала букета
цветя на 8 март, тя копнее за разбиране, приемане и любов през останалите 364
дни на годината.
Според Божия план жената не
трябва да е независима и да владее над мъжа, а да е негов помощник. Ролята на
помощник не е принизяваща, напротив. Думата „помощник“ описва някой, който
снабдява това, което липсва в друг. В известен смисъл, Бог също е наш
помощник – „Боже, побързай да дойдеш при мене; помощ моя и избавител мой си Ти;
Господи, да не се забавиш“ (Псалм 70:5).
Битие 1:27 „И Бог създаде
човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде.“
И мъжете, и жените са създадени по Божи образ. Но
според Божия съвършен ред мъжът беше първи. Затова според Божия дизайн мъжът трябва
да бъде глава над жената.
Toва не означава, че Бог иска мъжът да злоупотребява с жената, а тя да не
прави нищо, за да се защити. Но като се покорява на съпруга си, жената
се покорява на Бога. Като се грижи за съпругата си и като показва любов и
уважение към нея, мъжът също се покорява на Бога.
„Жени, покорявайте се на
своите мъже като длъжност към Господа“ (Ефесяни 5:22). „Мъже, обичайте
жените си, както и Христос възлюби църквата и предаде Себе Си за нея.“
Следователно, нито
езичеството (в древността или в съвремието), нито феминизма са отговор на
копнежа на жената за любов и уважение. Отговорът е във връщането кум
естествените роли на жената и мъжа в брака и семейството, дадени им от нашия
Творец.
Затова въпросът, с който
най-мъдрият човек на земята завършва книгата Притчи е по-актуален от всякога: „Кой
може да намери добродетелна жена?