петък, декември 27, 2019

Княз на мира


/проповед/

Честито Рождество Христово! Ето, че отминава още една година от живота ни. Сигурно в нея е имало много хубави дни, но и такива, за които не искаме да си спомняме.
Пастор Рик Уорън разказва за един такъв ден от неговия живот. Предната вечер имал много работа и работел до късно. На сутринта решил да си направи протеинов шейк, сложил всичко в блендера, но забравил да постави капака и всичко се разхвърчало наоколо и върху него. По-късно трябвало да пътува до съседен град. Имало засилен трафик и по едно време движението спряло. Тогава той видял в огледалото за задно виждане, че зад него приближава кола с около 50 км в час и в същото време шофьорът изпраща смс. И Рик си казал, този ще ме удари, този ще ме удари. И той наистина го ударил. После докато чакали полицейската патрулка той включил радиото и попаднал на някакво ток шоу, в което слушател крещял по телефона, че иска Рик Уорън да е мъртъв!
В такъв ден наистина се нуждаеш от Божия мир в живота си!
Днес рядко срещаме хора, които имат мир. Говоря с много хора и много от тях са заети, неспокойни, стресирани, преуморени, ядосани, погълнати от работа, но рядко срещам хора, които имат мир – със себе си, с другите, с Бога...
Махатма Ганди е казал: „Най-голямата човешка трагедия е, че хора които твърдят, че вярват в посланието на Исус, когото описват като Княз на мир, показват малко от тази вяра на практика.“
Това е една от причините, поради които празнуваме Рождество. Исус дойде, за да ни даде мир. Седемстотин години преди Рождество пророк Исая предрече, че Спасителят ще дойде:
Исая 9:6 Защото ни се роди Дете, Син ни се даде; и управлението ще бъде на рамото Му; и името Му ще бъде: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира.
В 3 проповеди дотук разгледахме първите три двойки имена, които Исая даде на Месия в това пророчество – Чудесен Съветник, Бог могъщ и Отец на вечността. Днес ще говорим за последното име на Исус в този стих - Княз на мира.
Исая пророкува за раждането на Месия 700 години преди Рождество. И на първото Рождество, когато ангели се явиха на овчарите, те им казаха:
Лука 2:14 „Слава на Бога във висините. И на земята мир между човеците, в които е Неговото благоволение.“
Исая и ангелите обявяват мир. Исус прави същото по времето на своето служение. И преди да се възнесе обратно на небето, той казва:
Йоан 14:27 „Мир ви оставям. Моя мир ви давам. Аз не ви давам, както светът дава. Да не се смущава сърцето ви, нито да се бои.“
Що за мир дава светът? Илюзорният мир на бутилката, хапчето, дрогата? Светът дава фалшив и крехък мир. Краткотраен мир. Колко мирни договори в историята са били нарушени!
В навечерието на това Рождество искам да разгледаме три вида мир, които Князът на мира, Исус, ни дава и да видим как можем да го получим.
Не знам каква е била вашата 2019 г. Някои от вас може да са уморени, стресирани, и ако това е така, дошли сте на правилната служба. Бог не иска да влезете в следващата година пълни със стрес, тревоги и безпокойства, но иска да сте изпълнени с мир и покой. Той иска да имате Неговия мир.
В Библията думата мир се споменава в 790 стиха. Ще ги разгледаме всички днес J. Всъщност, всички те се свеждат до три категории. Духовен мир, емоционален мир и мир във взаимоотношенията. Или още вечен мир (това е с Бога), вътрешен мир (това е мир със себе си) и външен мир (мир с другите хора).
Първият мир, който Исус иска да имаме, е мирът с Бога. Вечният или духовният мир.
Той е важен, защото се отразява на всичко друго. Когато нещата между теб и твоя съпруг или твоята съпруга, или с твой приятел не вървят, когато между вас има напрежение, това те измъчва и ти отнема радостта от живота. Но нищо не се отразява толкова зле на човек, колкото когато нещата не вървят между него и Бога. Библията казва, че първото нещо, което Исус дойде да направи е да възстанови мира между човеците и Бога.
Римляни 5:1 „И така, оправдани чрез вяра, имаме мир с Бога чрез нашия Господ Исус Христос.“
Защо се нуждаем от мир с Бога? Защото всеки път, когато казвам, че знам по-добре от Бога какво да направя, аз се правя на бог. И когато се правя на Бог, аз се бунтувам против Него. Аз съм в състояние на война, не на мир с Бога.
В такъв момент се чувствам отделен от Бога, струва ми се че Бог е на светлинни години разстояние. Но Бог не иска да живееш отделен от Него. Той те е направил, за да си свързан с Него. Августин Блажени казва: “Ти (Боже) си ни създал за Себе Си и сърцата ни са без покой, докато не намерят своя покой в Теб”. Как е направил това?
Обърнете внимание на израза „чрез нашия Господ Исус Христос“. Ние имаме мир с Бога поради това, което Исус е направил за нас. Мирът с Бога идва, когато повярваме в Княза на мира и Го приемем за наш Спасител и Господ.
Мирът с Бога не идва поради нещо, което ти вършиш, а поради това, което Исус е направил на кръста. Не може да получиш мир с Бога, като се опитваш да си добър или като спазваш традициите на Рождество.
Ти получаваш мир с Бога чрез онова, което Князът на мира, Исус, е направил за теб. Това е смисълът на Рождество. Исус е Резона за сезона J. Не дядо Коледа.
Едно дете написало писмо на дядо Коледа: „Дядо Коледа, ти не ми донесе нищо добро миналата година. Не ми донесе нищо добро и предишната година. Тази година е последния ти шанс. Подпис, Кирчо.“ Исус обаче ни донесе възможно най-добрия подарък:
„И така, оправдани чрез вяра, имаме мир с Бога чрез нашия Господ Исус Христос.“
Ние се нуждаем всеки ден от този мир. Затова в края на всяко богослужение ние се благославяме с Аароновия благослов: „Господ да издигне лицето Си над тебе и да ти даде мир!“
Следователно, първият вид мир, който Исус ни дава, е мирът с Бога. 
Вторият мир, който идва когато се поклоним на Княза на мира, е вътрешният мир, емоционалният мир.
В Библията този мир е наречен „мир на Бога“. Когато имам мир С Бога, получавам мира НА Бога в мене. 
Колосяни 3:15 „И нека царува в сърцата ви Христовият мир, за който бяхте и призвани в едно тяло; и бъдете благодарни.“
Вътрешният мир е мирът в твоето сърце. Думата в Библията за мир е „шалом“ и тя означава много неща – добруване, щастие, хармония, покой. Затова този вътрешен мир има много разновидности. Има мир за всеки от твоите проблеми.
На тези със съкрушено сърце – Бог дава мир на утеха. На обърканите дава мир чрез напътствие. На съгрешилите – мир на прошка. Когато сърцето ни е разтревожено, той ни дава утешение. Бог казва, когато имаш мир с Мен, ще получиш Моя мир. Мир С Бога води до мира НА Бога. Бог ти казва, не искам да се тревожиш за нищо.
Третият вид мир, който имаме в Исус, е мир с другите. Мир с Бога, мир с мен и мир с другите. Това е мир във взаимоотношенията. Истината е, че колкото по-отдалечени сме от Бога, толкова по-объркани са взаимоотношенията ни с другите.
Ако искаш да имаш здрав брак, търси близки взаимоотношения с Бога. Ако ти и твоят брачен партньор се приближавате към Бога, вие се приближавате и един към друг. Колкото по-отдалечен си от Бога, толкова по-отдалечен ще се чувстваш от хората. Така сме създадени.
На всяка нова година ние си пожелаваме тя да е мирна и честита. Но с всяка следваща година сякаш конфликтите стават все повече и все по-големи. На фасадата на Народното събрание е написано „Съединението прави силата“. Но как да постигнем това единство, когато всеки държи на мнението си и обществото ни става все по-фрагментирано?
Единственият начин да имаме мир един с друг е, като сме свързани в единство чрез мира с Бога. Бог уби враждата и примири всички враждуващи групи със Себе Си на кръста (Ефесяни 2:16).
Галатяни 3:28 „Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, нито женски; защото вие всички сте едно в Христос Исус.“
Тези три вида мир се надграждат един над друг. Първо е мирът с Бога. Когато имам мир с Бога, мога да имам мира на Бога и тогава започвам да приемам себе си. А като имам мира на Бога, тогава мога да имам мир с другите. Нещата, които са ме ядосвали преди сега вече не ги забелязвам.
То е като една чаша, в която има кафе само на дъното. Мога да я разклащам без да излея кафето. Но ако чашата е пълна до горе, най-малкото разклащане ще разлее кафето.
Когато съм изпълнен с егото си, най-малкото разклащане ще ме накара да се разлея – да се ядосам. Когато съм изпразнен от себе си, от егото си, и съм изпълнен с мир, нищо не може да ме разклати, нищо не може да ме изкара от релси.
И трите вида мир започват с Исус. Но как Князът на мира идва при мене?
Първата стъпка да приемеш дара на Рождествения мир е следната: трябва да преживееш момент на просветление. Какво искам да кажа? Моментът на просветление идва, когато преживееш разтърсваща промяна в светогледа, която те трансформира завинаги, защото започваш да виждаш нещата по различен начин.
Започваш да виждаш Бога такъв, какъвто наистина е. Виждаш за пръв път себе си с нови очи, такъв какъвто си, а не такъв, какъвто си мислиш, че си.
Започваш да виждаш всеки друг човек ясно такъв, какъвто е. Проблемите ти се изясняват. Миналото ти, настоящето ти, бъдещето ти изведнъж стават ясни. Момент на просветление. И ти си казваш, сега разбирам. Сякаш люспи паднаха от очите ми и сега виждам.
На първото Рождество моментът на просветление за Йосиф дойде по време на сън. И той си каза, сега разбирам. Този момент на просветление за Мария беше, когато ангелът ѝ съобщи Божието слово и тя каза, разбирам сега. Моментът на просветление за мъдреците дойде, докато се любуваха на красотата на природата (звездите). Те видяха звездата и си казаха, „Аха, разбираме!“ И твоят момент на просветление може да дойде, докато съзерцаваш природата.
За овчарите моментът на просветление беше, когато видяха чудо и разбраха. За Елисавета моментът на просветление беше чрез приятелство.
Ти също можеш да преживееш чудо или да имаш този момент „Аха“ чрез приятел. Не е нужно това да става в църква, но Бог използва често и църквата си. Давид каза:
Псалми 73:16,17 „мислех как да разбера това, но ми се виждаше много трудно, докато влязох в Божието светилище...“
Нищо няма да се промени в живота ти, докато не преживееш това просветление. Докато не започнеш да виждаш през очите на Бога. Павел се моли за ефесяните Бог...
Ефесяни 1:18 „... да просветли очите на сърцето ви, за да познаете каква е надеждата, към която ви призовава...“
Само Бог може да просветли очите на сърцето ти, за да разбереш кой си ти и защо си се родил на планетата Земя. Това е моментът на просветление. Без него ти живееш в лъжа. Обвиняваш другите за своите проблеми. Нямаш мир.
Когато преживях моя момент на просветление, аз престанах да се сърдя на другите за моите проблеми. Защото осъзнах, че най-големият ми проблем не са другите, а аз. Не това, което ми се случва, а начина по който реагирам. Осъзнах, че съм бил в конфликт с Бога, със себе си и с другите. Нищо чудно, че нямах мир.
Но когато повярвах в Бога, в този момент на просветление разбрах, че много от моите проблеми са причинени от факта, че съм искал да става по моята, а не по Божията воля. Бог казва в
Исая 48:18 „Дано би послушал ти заповедите Ми! Тогава мирът ти щеше да бъде като река и правдата ти – като морските вълни.“
Моментът на просветление е първото нещо, за да мога да имам мир с Бога, мир със себе си и мир с другите.
Втората стъпка е да се науча на смирение. Смирението е пътят към мира. Гордостта е пътят към конфликта. Във всеки конфликт е замесено нечие его. На работа, у дома, в Народното събрание, където и да е.
Но ако аз показвам смирение, Бог казва в
Яков 4:6 „Бог на горделивите се противи, а на смирените дава благодат.“
Аз съм приятел на Бога вече повече от 26 години. И съм забелязал, че Бог не се впечатлява от моето хленчене и оплакване, но се впечатлява, когато смирено идвам при Него и Му казвам: „Помощ!“ Пътят към мира е възможен, когато смирено признаем, че Бог е Бог, а ние не сме.
Исая 26:12 „Господи, Ти ще отредиш мир за нас, защото си извършил за нас и всичките ни дела.“ Това е смирение.
Кога за последен път каза на Бога, че всичко което имаш е от Него? Казвал ли си го някога? Ти нямаше да се родиш, кръвта нямаше да тече през вените ти, нямаше да можеш да си поемеш дъх, ако не беше Божията любов.
Аз знам, че някои от вас преминават през големи изпитания. Рождество не е било щастливо време за вас. Влошено здраве, дълго време без работа, страх от непланирана бременност, загуба на близък...
Малко преди това Рождество почина един наш скъп приятел, Емил Памихов. На опелото в църквата жена му и синът му очаквано бяха опечалени и стресирани. Беше очевидно, че болката от загубата им е голяма. След като изразих съболезнованията си, им казах: „Емо сега е на по-добро място. Имайте вяра в Бога и един ден пак ще се видите с него.“
Ако ти си в долината на мрачната сянка и се смириш пред Него, знай че Бог може да ти даде мир.
Псалм 34:18 „Господ е близо до онези, които са със съкрушено сърце, и спасява онези, които са с разкаян дух.“
Следователно, след този момент на прозрение, Бог очаква да се смиря и да кажа, „Господи, имам нужда от теб.“ Когато го направя, ще получа мир, който няма обяснение.
Филипяни 4:6-7 „Не се безпокойте за нищо, но във всяко нещо с молитва и молба изказвайте прошенията си на Бога с благодарение; 7 и Божият мир, който никой ум не може да схване, ще пази сърцата ви и мислите ви в Христос Исус.“
Това е една от най-трудните заповеди в Библията. По-трудна от не убивай, не прелюбодействай, не кради, не лъжи. Не се тревожи за нищо. През цялото време ние я нарушаваме.
В живота има две възможности – или се покланяш на Бога, или се тревожиш. Или се молиш, или се паникьосваш. Или се доверяваш на Бога, или се доверяваш на себе си. Първото води до мир, второто до паника.
Ако вършиш това, ще имаш мир. И този Божи мир „ще пази сърцата ви и мислите ви в Христос Исус.“ Как да имам Божия мир – имам нужда да преживея момент на просветление и да се смиря пред Бога. Но има още нещо.
Трябва да очаквам Княза на мира, Исус, да ми помогне. Да упражня вяра. Исус каза:
Дойдох да ви дам мир. На земята мир между човеците, в които е Моето благоволение.
Князът на мира дойде на земята, но за да имаме Неговия мир, ние също трябва да отидем при Него.
Матей 11:28-29 „Елате при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви дам...“
повече работа, така ли? Някои хора сигурно си мислят, че ако отидат при Него, той ще им намери още работа. Не. Той казва,
„Елате при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя. Вземете Моето иго върху себе си и се научете от Мене; защото съм кротък и смирен по сърце; и ще намерите покой на душите си.“
Тук Той ни казва да направим три неща. Първото е да отидем при Исус. Елате при Мене. Източникът на мир не е хапче, не е програма, не е философия, източникът на мир е Личност - Исус.
Когато си претоварен, когато си емоционално наранен, когато си потиснат в духа си, как се разтоварваш? Гледаш да се разсееш с някой филм, спортуваш, отиваш на лозето...? Правиш шопинг терапия? Това са все добри неща, но няма да ти дадат покой за душата. Нуждаеш се от нещо повече.
Исус просто казва, ела. Ела при Мен за почивка.
Второто нещо, което казва тук е, свържете се с Мене. Точните Му думи са „Вземете Моето иго върху себе си.“ Когато ние, българите, чуем „иго“, си представяме турското робство.
Всъщност, „иго“ на български има още едно значение и то е „ярем, хомот“. Оттам в езика ни се е развило и вторичното значение на иго като „робство, гнет“. Значението на гръцката дума в текста, зугос е точно „впрягам двойка в хомот“. Хомот е дървено приспособление, в което се впрягат едри домашни животни, използвани за работа — крави, биволи и др.
С каква цел се поставя хомота? Ако едното животно не е впрегнато с друго, трябва да дърпа товара само. С помощта на хомота товарът се разпределя върху двете животни.
Затова хомотът е метафора за партньорство. И чрез нея Бог ти казва: причината, поради която си толкова стресиран е защото дърпаш товара сам. Аз никога не съм възнамерявал това за тебе. Ела при Мене и се вържи с Мене в хомот. Отхвърли игото на греха, на традициите и мъртвата религия, на очакванията на другите. То е много по-тежко. Вземи Моето иго и аз ще ти помогна да носиш твоето.
Когато ние сме отделени от Исус, когато не сме впрегнати с Исус, ние сме уморени и стресирани. Той ни казва, „Ела с мен, вържи се с хомота за мен и Аз ще ти помогна да дърпаш товара.“ Нали знаете, че Исус е по-силен от вас?
Следователно, Исус очаква да дойдеш при Него, да се вържеш с Него и трето, да Му позволиш да те променя. „Елате при Мене... вземете Моето иго върху себе си и се научете от Мене.“
Аз мога да те науча как да се справяш със стреса. Мога да те науча как да имаш истински мир. И Той казва, „научете от Мене; защото съм кротък и смирен по сърце.“ Какво е общото между кротостта и смирението от една страна, и мира от друга?
Ако аз трябваше да напиша Библията (и добре, че не съм я написал аз), аз щях да напиша, „елате при мене, за да ви дам твърдост и постоянство.“ Но Исус казва, елате при Мене за кротост и смирение. Защо? Защото кротостта и смирението са антидот на двете най-големи причини на стрес – арогантността и агресивността.
Ставаме агресивни, защото не знаем как да чакаме. Бързаме, нямаме време да спрем и да помислим. Даваме прекалено много обещания, или казваме неща, за които съжаляваме...
А арогантността е следствие на желанието ми да съм в контрол на всичко. Но искам да те успокоя – ако се откажеш от това да си главен мениджър на вселената, тя няма да се разпадне. Ти не си Бог. Заради егото си ти си причиняваш повече стрес, отколкото предполагаш. Ела при Исус и се научи на кротост и смирение.
Исая 26:3 „Ще опазиш в съвършен мир непоколебимия ум, защото на Теб  уповава.“
Хорейшо Спафърд, бизнесмен от Чикаго, претърпял големи загуби по време на големия чикагски пожар през 1871 г. Със съпругата му още били в траур за смъртта на единствения им син. Спафърд решил, че семейството му се нуждае от почивка. Решили да отидат в Англия. Съпругата му Анна и четирите му дъщери отплавали преди него, защото го задържали бизнес дела. Корабът им бил ударен от друг и потънал за 12 минути в студентите води на Атлантическия океан. Съпругата му по чудо оцеляла, но четирите им дъщери се удавили в трагедията. С пристигането си до европейския бряг, тя изпратила телеграма до съпруга си с тъжното послание „Спасена единствена“.
Тогава Спафърд отплавал за Англия, минавайки през мястото, където загинали дъщерите му. По пътя той написал думите на химна „Все добре е за мен“. Мир сладък ли като река ме пои, ил скръб кат вълна ме круши, Христе, Ти ме учиш да казвам смирен: "Все добре, все добре е за мен".
Ако през тази година си се уморил да си стресиран, да нямаш мир, искам да ти кажа, че ти си създаден за нещо повече. Ако наистина искаш да имаш Княза на мира в живота си през 2020, и Той да понесе твоите безпокойства, тревоги, несигурност, всичко това започва с момент на просветление.
Нека се молим.
Господи, отвори очите ми, за да видя Теб такъв, какъвто си и да видя себе си – такъв, какъвто съм. Да видя истинските си проблеми. Прогони тъмнината, изгрей с Твоята светлина в живота си, за да имам този момент на просветление. Всичко което съм идва от Тебе. Днес се смирявам пред Тебе. Съжалявам за моите грехове. Не искам да се тревожа повече. Ти си казал, че ако се моля в смирение, ще преживея истински мир. Ти си казал, ела при Мене, вземи моето иго. Аз идвам при Тебе, не при някоя религия или философия. Нуждая се от твоята почивка. Не искам да нося товара сам, искам да взема Твоето иго, да съм Твой партньор. Променяй ме, искам да се науча от теб на твоята кротост и смирение и да се откажа от арогантността и агресивността си. През следващата година да имам повече мир и по-малко стрес. Помогни ми да Те обичам и да Ти се доверявам. Амин.

--
Проповед в БПЦ "Нов живот" - Варна