Псалм 75
Псалмът разрешава както хиастично, така и нехиастично структуриране. Хиазмът е за предпочитане, защото представя основното послание за издигането на Бог като съдия в противовес на повалянето (неиздигането) на (рога на) нечестивите. То е рамкирано в благодарността (ст.1-2) и хвалението (ст. 9-10), и представената съдба на нечестивите в ст. 3 и 8, съдържащи повторения на ‘земята’.
Хиазъм (Робърт Л. Алдън)[1]
1-2 Благодарност на Бога
3 Земята разтопена
4-5 Нечестивите няма да издигнат рог
6-7 Бог ще издигне
8 Нечестивите по земята ще пият
9,10 Хваление на Бога
Подобен е моят хиазъм, с тази разлика че ст. 3 попада в групата стихове под обединяващото мото „отдаване слава на Бога” (Бог държи земята даже когато изглежда, че всичко се разрушава). Ст. 4 и 5 са разгледани в противовес на наказанието на нечестивите в ст. 8, а Бог като съдия в ст. 7 е противопоставен на напразното очакване на помощ и величие в ст.6.
Хиазъм (мой)
1-3 Отдаване на слава на Бога
4,5 предупреждение към нечестивите
6 помощ и величие не идват от изток и запад
7 Бог е съдията
8 нечестивите ще изпият до дъно виното
9,10 Отдаване на хваление на Бога
Нехиастична структура (Робърт Л. Алдън)
1 Отдаване на слава на Бога
2,3 Бог е праведният съдия
4,5 не вдигайте високо рога си
6 нито от изток, нито от запад идва величие
7 Бог е съдията
8 нечестивите ще изпият до дъно виното
9 Отдаване на хваление на Бога
10 Ще отсека всички рогове на нечестивите
11 роговете на праведните ще се издигнат
Нехиастична структура
(подкрепена от повторението на ‘съдия’ в 2 и 7, и рогове в 4-5 и 10)
1-2 А Един Бог е съдията
3 Б. Земята разтопена
4-5 В. Нечестивите да не вдигат роговете си.
6-7 А.Бог е съдията
8 Б. Нечестивите на земята ще пият
9-10 В. Роговете на нечестивите отсечени, а роговете на праведните издигнати
[1] Вж. Robert L. Alden, Chiastic Psalms II: A Study in the Mechanics of Semitic Poetry in Psalms 51-100, http://www.etsjets.org/files/JETS-PDFs/19/19-3/19-3-pp191-200_JETS.pdf